Stanisława Roztropowicz-Szkubel (ur. 1927, Płaszowa) wychowała się na Wołyniu, gdzie jej rodzice dzierżawili 20-hektarowe gospodarstwo. W ciągu wojny przetrwali „rozkułaczenie”, represje sowieckie, ukraińskie i niemieckie. W lipcu 1943 roku wobec narastającej fali mordów na Polakach schronili się w Radziwiłłowie. Tam zaopiekowali się porzuconą dwuletnią żydowską dziewczynką Sabiną Kagan. W 1945 roku transportem repatriacyjnym przyjechali do Nidzicy. Pani Stanisława skończyła studia na wydziale rolniczym w Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Pracowała w Instytucie Ziemniaka oraz Instytucie Uprawy, Nawożenia i Gleboznawstwa. W 1989 roku obroniła rozprawę habilitacyjną. Od 1997 roku na emeryturze. Rodzice pani Stanisławy zostali w 2000 roku uhonorowani tytułem Sprawiedliwych wśród Narodów Świata
dwa lata później tytuł ten przyznany został Stanisławie Roztropowicz-Szkubel.
[00:00:01] Autoprezentacja boh. urodzonej na Wołyniu w 1927 r.
[00:00:09] Rodzina matki wywodziła się z majątków: Moszków i Peremiłówka, rodzina ojca pochodziła z Kijowszczyzny. Mama była nauczycielką w okolicach Winnicy i tam poznała przyszłego męża. W 1925 r. rodzice podjęli decyzję o ucieczce z Ukrainy do Polski, jedna z sióstr ojca oddała mu pod opiekę swojego syna Eryka. Po przejściu przez zieloną granicę rodzina zatrzymała się w Bołożówce, potem ojciec wydzierżawił gospodarstwo w Plaszowej, przed wybuchem wojny rodzina mieszkała w Radziwiłłowie koło Brodów, gdzie ojciec dzierżawił ziemię od osadnika wojskowego.
[00:08:15] „Rozkułaczenie” gospodarstwa po wkroczeniu Armii Czerwonej – okoliczni chłopi zabrali m.in. zwierzęta gospodarskie i zboże. Przed wojną najstarsza siostra uczyła się w liceum krzemienieckim, boh. i dwójka rodzeństwa chodzili do szkoły w Radziwiłłowie. Pierwszy dzień w szkole po zajęciu Radziwiłłowa przez sowietów – nauczycielka-Ukrainka zapowiedziała, że dzieci nie mogą mówić po polsku.
[00:12:10] Wspomnienie sprzed wojny – spotkanie duchownych trzech wyznań na schodach szkoły – lekcje religii. Żydowska ludność przedwojennego Radziwiłłowa. Mama widziała w miasteczku dzieci z żydowskiej szkoły, które maszerowały w pochodzie 1 Maja. [+]
[00:17:45] Osadnictwo wojskowe na Kresach. Mama była przewodniczącą Koła Gospodyń Wiejskich, a ojciec prezesem Kółka Rolniczego – ludność ukraińska nie należała do tych organizacji. W Krzemieńcu była ukraińska szkoła i spółdzielnia. Po wejściu sowietów Ukraińcy ze wsi Krupiec zbudowali bramę powitalną z napisem „Chrystus zmartwychwstał”. Zachowanie nowej władzy wobec Polaków i Rusinów – organizacja kołchozów.
[00:23:18] W 2000 r. boh. odwiedziła rodzinne strony – sytuacja na wsi po rozpadzie ZSRR.
[00:26:00] Sytuacja podczas okupacji sowieckiej – deportacje w lutym 1940 r. dotknęły także zamożniejszych Żydów. Wiadomości ze szczekaczek na ulicach. Powody, dla których rodzina nie została deportowana. Po pierwszej deportacji do opustoszałych gospodarstw przywieziono ludność z pasa przygranicznego, w tym Hucułów.
[00:31:25] Reakcja na wiadomość o ataku Niemiec na Związek Radziecki. Jesienią 1942 r. milicja ukraińska dołączyła do banderowców. Konsekwencje sabotażu w gminie – grupa Polaków, w tym ojciec, stała się zakładnikami. Przyjście „milicji” po ojca – zachowanie ukraińskiego dowódcy, zabranie ojca do Radziwiłłowa – jego powrót do domu. [+]
[00:41:36] Zagrożenie ze strony UPA, dzieci spały w kryjówce w stodole, a rodzice nocami pilnowali domu. Latem 1943 r., po zabiciu sąsiadów i spaleniu wsi Drańcza Polska, rodzina wyjechała do Radziwiłłowa. [+]
[00:45:20] Wiosną 1942 r. najstarszą siostrę wywieziono na roboty do Niemiec. Siostra Zofia miała przyjaciółkę Żydówkę – wrażenia z getta. Likwidacja getta w maju 1942 r. W getcie mieszkało małżeństwo Kaganów, pani Kaganowa pochodziła z zamożnej rodziny Milderów, właścicieli młyna. Córka Kaganów urodziła się w sierpniu 1941 r. Ksiądz Mikołaj Brodecki pomagał Żydom uciekającym z getta i znalazł polską rodzinę, która przyjęła Kaganów. Likwidację getta widział kolega boh. – wyprowadzenie ludzi przez Niemców i ukraińską milicję – rozstrzeliwanie w pobliskim lesie. [+]
[00:54:48] W 1943 r. nasilały się zbrodnie popełniane przez ukraińskich nacjonalistów. W lutym 1943 rodzina, która przechowywała Kaganów, zdecydowała się na ucieczkę ze wsi. Żydzi nie mogli wrócić do Radziwiłłowa – ich dalsze domniemane losy. W lipcu 1943 rodzice boh. odebrali córkę Kaganów, Inkę, jej dotychczasowym opiekunom. W sierpniu mama spotkała na targu kobietę, która pytała o dziewczynkę. [+]
[01:04:06] Rodzina zamieszkała w Radziwiłłowie w mieszkaniu, które odstąpił nauczyciel wyjeżdżający do Brodów. W sąsiednim domu zamieszkała rodzina, która uciekła ze wsi z dzieckiem Kaganów. Koleżanka Zosia powiedziała rodzicom boh., że w składziku stoi kołyska z dzieckiem – stan zdrowia dziewczynki. Decyzja rodziny o zabraniu umierającego dziecka. [+]
[01:13:13] Rozmowa z opiekunem dziewczynki – zabranie jej przez mamę. W mieszkaniu zakwaterowano dwóch niemieckich oficerów. Wygląd dziewczynki po kąpieli, jej zachowanie wobec mamy i poprzednich opiekunów. Oficjalna wersja powodów pojawienia się dziewczynki, poprawa stanu jej zdrowia. [+]
[01:22:57] Zagrożenie przedmieść miasteczka napadami banderowców. Powody stawiania naczyń z piaskiem koło łóżek. Zachowanie niemieckiego oficera, który stracił rodzinę w nalocie na Hamburg. [+]
[01:27:23] W marcu 1944 r. Radziwiłłów zajęli sowieci oraz polskie oddziały. Rodzice nawiązali kontakt z Żydem, przedwojennym mieszkańcem miasteczka, któremu powiedzieli o uratowanej dziewczynce. W kwietniu 1945 r. rodzina repatriowała się do Polski, ksiądz Brodecki wystawił fałszywą metrykę dla Ireny Roztropowicz, która została wpisana na kartę repatriacyjną rodziny. Przyjazd do Nidzicy. [+]
[01:30:07] Początki na Ziemiach Odzyskanych, sąsiedzi wiedzieli, że dziewczynka jest uratowaną Żydówką. W 1948 r. Inka poszła do pierwszej klasy, w tym czasie zaczął przyjeżdżać przedstawiciel żydowskiego domu dziecka, który domagał się oddania dziewczynki. W 2000 r., podczas pierwszego spotkania z Inką, boh. poszła z nią do Instytutu Żydowskiego, gdzie dowiedziały się, że mama zgłosiła Inkę komitetowi żydowskiemu w Olsztynie. Powody decyzji o oddaniu Inki – mama odwiozła ją do Łodzi. Boh. dowiedziała się o traumie porzuconego dziecka z książki, którą Inka napisała. Inka została adoptowana przez żydowskie małżeństwo i wyjechała z rodziną do Izraela. [+]
[01:40:40] Władze sierocińca zobowiązały się do przekazywania informacji o losach dziecka, ale rodzina nigdy nie otrzymała żadnych wiadomości. Ostatni list mamy do domu dziecka wrócił nie otwarty. Boh. ukończyła liceum w Olsztynie i dostała się na SGGW – w październiku 1949 pojechała do Łodzi, by odwiedzić Inkę – spotkanie na dworcu. Kontakt listowny urwał się po wyjeździe Inki do Izraela. [+]
[01:43:43] Boh. poszukiwała Inki w Izraelu, wiedząc od pierwszego opiekuna, że dziewczynka nazywała się Sabina Kagan (po adopcji i wyjeździe Goszczewski). Poszukiwania poprzez prof. Mieczysława Bieleckiego, który w 1968 r. wyjechał do USA – boh. chciała przekazać Sabinie zeszyt, w którym mama opisała jej losy. Sabina Heller po ślubie wyjechała do Stanów. Boh. zaniosła do ŻIH-u kopie wszystkich dokumentów dotyczących Sabiny, po latach zajrzała do nich badaczka z Tel Awiwu, pisząca doktorat na temat Holocaustu – nawiązanie kontaktu z Inką, która zgłosiła rodziców do Yad Vashem
[01:53:00] Wyjazd z Inką do Radziwiłłowa w poszukiwaniu śladów jej rodziny – pomoc władz miasta – efekty kontaktów z jego najstarszymi mieszkańcami. Inka nie pamiętała swojego dzieciństwa w Polsce i nie wiedziała, że została adoptowana – postawa matki adopcyjnej, która była lekarką i przeżyła okupację w Łodzi. Inka nie została zgłoszona jako dziecko Holocaustu. Wizyta w miejscu kaźni radziwiłowskich Żydów – napis na obelisku.
[koniec samodzielnej narracji, początek wywiadu – świadek odpowiada na pytania]
[02:04:35] W 1998 r. przyjechał do Warszawy Żyd, pan Milder, syn przedwojennego właściciela młyna w Radziwiłłowie, który namówił kolegę boh. – Aleksandra Podgórskiego, na wyprawę do Radziwiłłowa. Tam odszukano nieruchomości należące do rodziny – dom i młyn. Boh. spotkała się z Milderem i opowiedziała mu o Ince, ale o nic go nie zapytała. Po odnalezieniu Inka skontaktowała się z Milderem, który powiedział jej, że nic nie pamięta.
[02:14:06] Mama spisała losy Inki w 1947 r., zmarła w 1954. W łódzkim sierocińcu mama spotkała dziewczynę, która została uratowana przez księdza. Decyzja rodziny o oddaniu Inki do sierocińca – chęć zapewnienia dziecku lepszych warunków życia, trudne początki w Nidzicy. Decyzja o przyjęciu Inki do rodziny podczas okupacji.
[02:19:48] Organizacja władzy podczas I okupacji sowieckiej, po zmianie okupanta Ukraińcy mordowali swoich ziomków, którzy współpracowali z władzą sowiecką. Pewnego wieczoru do mieszkania w Radziwiłłowie przyszedł Ukrainiec Szkroba, sołtys Baszarówki, któremu banderowcy wymordowali rodzinę. Szkroba ukrywał się u rodziny boh. [+]
[02:23:55] Ojciec miał dwa konie i odwoził do sierocińca w Brodach polskie dzieci, których rodziców zamordowano, akcję koordynował ksiądz Brodecki. Przewóz karabinów w workach z kartoflami. W 1944 r. grupa Polaków zdecydowała się na wyjazd z Wołynia do Generalnego Gubernatorstwa, stryj Wacław namawiał ojca na wyjazd. Stryj z żoną i synem Bogdanem dojechał do Warszawy – obydwaj mężczyźni zginęli w powstaniu. W „Stolicy” opublikowano list młodego powstańca Bodzia – podejrzenia boh., że to jej kuzyn Bogdan Roztropowicz. [+]
[02:30:33] Boh. oddała Ince zeszyt, w którym mama opisała jej okupacyjne i powojenne losy. Adopcyjna matka Inki była lekarką zaangażowaną w prace społeczne – samotne dzieciństwo w Izraelu.
[02:32:48] Deportacje w lutym 1940 – szczekanie wiejskich psów. Rankiem ojciec poszedł do zabudowań za torami kolejowymi i zastał puste domy. [+]
[02:35:19] Nastoletnia siostra Janina wymyśliła ze swoim kolegą kilka obrazkowych alfabetów, deportowany kolega Wacek napisał list – wymiana korespondencji tajnym pismem – reakcja mamy. Zimą sąsiedzi spotykali się i rodzice opowiadali o czasach rewolucji, którą przeżyli na Ukrainie, po deportacji sąsiadów jeden z nich napisał, że dopiero teraz uwierzył w opowieści snute przez ojca. Deportacja mieszkańców z Osady Bema koło Radziwiłłowa.
[02:39:56] Repatriacja z Radziwiłłowa – niepewność, w którą stronę pociąg pojedzie, radość, gdy ruszył na zachód. Wyżywienie podczas podróży. Obawy, że UPA napadnie na pociąg. Podczas wizyty na Ukrainie w 1970 r. boh. chciała pojechać do Białokrynicy, gdzie rodzina przez jakiś czas mieszkała – reakcja znajomych z Radziwiłłowa spowodowana wypuszczeniem z łagrów banderowców, którzy odsiedzieli długoletnie wyroki. Stosunek władzy sowieckiej do banderowców. [+]
[02:48:06] W Akcji „Wisła” brał udział kuzyn boh., żołnierz LWP, którego ojciec został zamordowany przez banderowców. Nastolatek uciekł do Sielc i wstąpił do polskiego wojska. Rodzina Niwińskich z Janówki uciekła do Radziwiłłowa, ale ukraińscy sąsiedzi namówili ich na powrót do domu. Niwińscy zostali zamordowani w drodze do Janówki. Wyjazdy z Radziwiłłowa do domu na wsi – ostrzeżenie rodziny przez sąsiadkę, spalenie domu i ślady pobytu banderowców czekających na przyjazd kogoś z rodziny. [+]
[02:55:27] Boh. była w Bieszczadach w 1956 r. – spalone wsie. Na Haliczu stała szubienica. Kuzyn Jurek opowiadał o przebiegu Akcji „Wisła”.
[02:57:51] Likwidację getta obserwował Bolek Stramski, jego siostra Zosia znalazła Inkę i zawiadomiła rodzinę. Zasady przyznawania medalu „Sprawiedliwy wśród Narodów Świata”, rola Zosi Stramskiej, stan Inki po jej znalezieniu. Działalność polskiej policji, codzienne pogrzeby w Radziwiłłowie.
[03:04:04] Ksiądz Brodecki wyjechał do Brodów. Zamordowanie siedemnastoletniego Sienkiewicza przez ukraińskich kolegów. W 1970 r. w Radziwiłłowie mieszkało kilka polskich rodzin, m.in. kuzyni Bolka Stramskiego, który po wojnie wyjechał do Przemyśla. Podczas spotkania z mieszkańcami Białokrynicy padły nazwiska banderowców. Ewakuacja przed frontem – rodzina wyjechała do Dubna, gdzie otwarto polską szkołę.
[03:08:10] Po wojnie boh. skończyła gimnazjum w Mławie, liceum w Olsztynie i dostała się na studia w Warszawie. Siostra Zofia wróciła z robót przymusowych i zamieszkała z mężem w Lublinie. Losy członków rodziny.
more...
less
The library of the Pilecki Institute
ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa
Monday to Friday, 9:00 - 15:00
(+48) 22 182 24 75
The library of the Berlin branch of the Pilecki Institute
Pariser Platz 4a, 00-123 Berlin
Pon. - Pt. 10:30 - 17:30
(+49) 30 275 78 955
This page uses 'cookies'. More information
Ever since it was established, the Witold Pilecki Institute of Solidarity and Valor has been collecting and sharing documents that present the multiple historical facets of the last century. Many of them were previously split up, lost, or forgotten. Some were held in archives on other continents. To facilitate research, we have created an innovative digital archive that enables easy access to the source material. We are striving to gather as many archives as possible in one place. As a result, it takes little more than a few clicks to learn about the history of Poland and its citizens in the 20th century.
The Institute’s website contains a description of the collections available in the reading room as well as the necessary information to plan a visit. The documents themselves are only available in the Institute’s reading room, a public space where material is available free of charge to researchers and anyone interested in the topics collected there. The reading room also offers a friendly environment for quiet work.
The materials are obtained from institutions, public archives, both domestic and international social organizations, as well as from private individuals. The collections are constantly being expanded. A full-text search engine that searches both the content of the documents and their metadata allows the user to reach the desired source with ease. Another way to navigate the accumulated resources is to search according to the archival institutions from which they originate and which contain hierarchically arranged fonds and files.
Most of the archival materials are in open access on computers in the reading room. Some of our collections, e.g. from the Bundesarchiv, are subject to the restrictions on availability resulting from agreements between the Institute and the institutions which transfer them. An appropriate declaration must be signed upon arrival at the reading room in order to gain immediate access to these documents.
Before your visit, we recommend familiarizing yourself with the scope and structure of our archival, library and audio-visual resources, as well as with the regulations for visiting and using the collections.
All those wishing to access our collections are invited to the Pilecki Institute at ul. Stawki 2 in Warsaw. The reading room is open from 9–15, Monday to Friday. An appointment must be made in advance by emailing czytelnia@instytutpileckiego.pl or calling (+48) 22 182 24 75.
Please read the privacy policy. Using the website is a declaration of an acceptance of its terms.