Wira Woszczyk (ur. 1941, Warszawa) wspomina okupację i bombardowania Warszawy, których doświadczyła podczas powstania jako kilkuletnie dziecko. Opowiada o ojcu aresztowanym przez gestapo i odsiadującym wyrok w niemieckich obozach. Przytacza relację babki, która uciekła z Kresów przed prześladowaniami ze strony Sowietów. Ojciec został ponownie aresztowany na początku lat 50. za polityczny żart, na podstawie donosu koleżanki z pracy. Bohaterka opisuje konsekwencje tego faktu dla rodziny.
[00:00:07] Ur. 25 października 1941 r. w Warszawie, rodzice: Roman (telemechanik) i Rozalia dd. Szperun (krawcowa). Przed wojną rodzice mieszkali w okolicach Lwowa, w 1936 r. przeprowadzka do Gdyni, w Warszawie od 1937 r. Ojciec zatrudniony jako telemechanik w zakładach wytwórczych urządzeń telekomunikacyjnych, mama zarabiała szyciem, maszyna Singer do dziś w rodzinie. Siostra urodzona w 1948 r.
[00:02:30] Najwcześniejsze wspomnienia: sygnał syreny alarmowej przed bombardowaniem, kryjówka w piwnicy z łóżeczkiem boh., biegające po rurach szczury, cuchnące lampy karbidowe. Pozostały po wojnie lęk przed szczurami, zamkniętymi pomieszczeniami i odgłosami wybuchów.
[00:04:56] Młody radziecki żołnierz Wasyl „zamieszkał” przy drzwiach piwnicy, pomoc mieszkańców: dokarmianie, ciepła woda. Smak końskiej konserwy od Wasyla, zabawy z boh.
[00:06:35] Dom rodzinny przy ul. Wawerskiej na Kamionku, nieopodal fabryka zbrojeniowa „Pocisk”, spacer z mamą ulicą Mińską, rozmowa z niemieckim wartownikiem, łakocie dla boh. od „dobrego Niemca”. Niepokój mamy podczas bombardowań w trakcie powstania warszawskiego. [+]
[00:10:03] Zapamiętane wnętrze schronu w zakładach aparatury elektrycznej Szpotańskiego przy ul. Gocławskiej 12, płacz ludzi, modlitwy w czasie nalotów powstania warszawskiego. [+]
[00:11:12] Ukrywanie się w schronie w czasie wojny. Zbieg okoliczności: siedziba uczelni SWPS, gdzie studiuje wnuk boh., mieści się w budynku po fabryce Szpotańskiego, schron zlikwidowany podczas przebudowy. Nieznana szerzej historia schronu: duża sala w podziemiach, zlewy z wodą, własny agregat prądotwórczy, łóżka polowe, silne, białe światło. [+]
[00:15:20] Zachowania ludzi w schronie. Wypowiedzi mamy na temat powstania i zniszczenia Warszawy. Wspomnienie mamy: wypędzenie mieszkańców Kamionka przez Niemców, zbiórka w punkcie zbornym przy ul. Skaryszewskiej działającym od 1941 r. Scena uratowania mamy przed wywózką przez Niemca, „cud”. [++]
[00:19:32] Ocalenie ojca: złapany w Gnieźnie, obozy pracy w Inowrocławiu i we Wronkach, ucieczka z transportu podczas ewakuacji obozu. Ocenzurowane listy od ojca z Wronek: silne emocje po przetłumaczeniu ich z języka niemieckiego [+]. Życiorys ojca dla ZBOWiD.
[00:23:54] Aresztowanie ojca w 1940 r. z niewiadomego powodu. Praca ojca w obozie pracy jako mechanik. Dokument z milicji o zwolnieniu z więzienia we Wronkach.
[00:27:24] Powojenne losy ojca: powrót do pracy w Zakładach Wytwórczych Urządzeń Elektronicznych (ZWUT). Kawał polityczny powiedziany w pracy przez ojca, donos do UB. Zatrzymanie w areszcie przez półtora roku, zarzut działalności antypaństwowej. Rewizja ubecka w domu, rozpruwanie kołder i poduszek.
[00:29:42] Przebieg drobiazgowej rewizji. Po półtora roku w areszcie przy ul. Ratuszowej, uniewinnienie w 1951 r. Widzenia w areszcie, czosnek, cebula, słonina i chleb przynoszone na widzenia. Następstwa zdrowotne i psychiczne przesłuchiwań.. Sylwetka ojca. [+]
[00:33:08] Trudne warunki życia codziennego w latach 50. po aresztowaniu ojca. Siostra urodzona w 1948 r. Szykanowanie boh. przez rówieśników. Warunki bytowe w domu: jeden pokój na pięć osób, zimna woda. Opowieść o budynku, przekonanie o możliwości dobrego życia pomimo ciężkich warunków w dzieciństwie, „człowiek wiele może”. Poprawa warunków życia kolejnych pokoleń.
[00:37:50] Mieszkańcy Kamionka nie ewakuowali się po powstaniu warszawskim. Historia babci Eugenii Góralskiej, pochodzącej z Kresów. Majątek rodziny Dorofijówka na Kresach Wschodnich, dziadek był sędzią, nadzorcą lasów ks. Potockiego. Ucieczka babci do Warszawy [przed rzezią wołyńską].
[00:40:19] „Podróż życia” do Dorofijówki (woj. tarnopolskie, powiat Podwołoczyska), wciąż żywe wspomnienia o babci. Natalia – pracownica babci, „dziedziczki Eugenii”. Odszukiwanie domu babci, dziś zamieszkały przez „panią Zofię”. [+]
[00:44:00] Zabudowania gospodarcze majątku. Bezskuteczne poszukiwania dokumentów rodzinnych, akt własności Dorofijówki, „certyfikat swojszczyzny”. [+]
[00:47:25] Rodzina ojca pozostała w Ukraińskiej SRR: brat we Lwowie, siostra w Stanisławowie. Po aresztowaniu ojca przez Niemców mama zarobkowała, przerabiając ubrania („przenicowanie”), babcia nielegalnie handlowała żywnością. Zdobywanie koziego mleka dla boh. w powstaniu. [+]
[00:50:40] Mgliste wspomnienie końca wojny, ciał pogrzebanych na warszawskich podwórkach. Grób na podwórku, ekshumacja. Przy ul. Terespolskiej (dziś odcinek Groszowicka-Chodakowska) furmanki wywożące „gołe czarne zwłoki”. [++]
[00:54:13] Powrót ojca z Wronek w 1945 r. – poznanie się z córką. Postać ojca: chudy i uśmiechnięty. Stopniowe odkrywanie prawdy o ojcu/rodzicach.
[00:58:21] Trudne życie w pierwszych latach po wojnie, starania mamy o zapewnienie „godnego życia”. Szanowanie jedzenia, brak roszczeń. [+]
[01:00:32] Aresztowanie ojca w pracy jako „wroga Polski Ludowej”, wiadomość o tym podczas rewizji w domu. Radzenie sobie z sytuacją przez 9-letnią boh., zaradność, odwaga. Chodzenie na widzenia z ojcem, życzliwi strażnicy. Dojrzałość boh.: samodzielne zawiezienie autobusem PKS siostry na kolonie w wieku 14 lat. [+]
[01:03:50] Wyprawa do zrujnowanej Warszawy przez most pontonowy na Wiśle. Zdjęcie ojca odgruzowującego Warszawę. Pierwsza po wojnie centrala telefoniczna w Warszawie uruchomiona przez ojca. Reakcja na aresztowanie ojca w szkole: docinki nauczyciela służbisty („córka wywrotowca”), groźby, indoktrynacja ideologiczna za karę. Obóz międzynarodowy nagrodę za wybitne wyniki w nauce. [+]
[01:06:03] Edukacja: pierwsze lata w płatnej szkole zakonnej, po aresztowaniu ojca szkoła świecka TPD przy ul. Gocławskiej 4, „nauczanie komunistyczne”. Gnębienie boh. przez nauczyciela historii, zagorzałego komunistę, za prywatne lekcje angielskiego. Publiczna samokrytyka i skarżenie na kolegów na godzinie wychowawczej w szkole podstawowej. [+]
[01:10:34] Wspierający inni nauczyciele. Indoktrynacja ideologiczna w szkole: akademie
portrety Stalina i Lenina. Prawda w życiu prywatnym i publicznym, „wiedziałam, że prawda jest inna”, wiara w niewinność ojca.
[01:14:01] Konieczność radzenia sobie w PRL-owskiej rzeczywistości. Brak wygórowanych oczekiwań boh. Studia pedagogiczne bez przynależności do organizacji młodzieżowych, silny indywidualizm.
[01:16:29] Namawianie do wstąpienia do partii po podjęciu pracy w szkole, szykany ze strony przełożonych, rozmowa z sekretarz partii w ZNP. [+] „Byłam czarną owcą”.
[01:19:15] Rezygnacja z pracy w szkole z powodu problemów ze strunami głosowymi (bezgłos), podjęcie pracy w bibliotece pedagogicznej w budynku po szkole przy ul. Gocławskiej 4 (dziś Centralna Biblioteka Pedagogiczna). Po 10 latach przejście do biblioteki szkoły elektronicznej na Żoliborzu. Metodyka pracy z młodzieżą.
[01:22:13] Śmierć Stalina, uroczysty apel w sali gimnastycznej, minuta ciszy zakończona ogólnym wybuchem śmiechu. „Akademie ku czci”.
[01:24:03] Trudna sytuacja materialna rodziny po aresztowaniu ojca: praca mamy w drukarni im. Rewolucji Październikowej przy ul. Mińskiej. Pomoc sąsiadów, przyjaciół. Pomoc dzieciom w szkole: gorzka kawa zbożowa i dwie kanapki z marmoladą na drugie śniadanie (wstyd). Choroba mamy i konieczność rezygnacji z pracy, głód, pomoc sąsiadki, współczucie znajomych.
[01:28:00] Wyjście ojca z więzienia, uniewinnienie z braku podstaw. Powrót do pracy. Poznanie prawdy o donosie na ojca: „z powodu osobistej zemsty jednej z telefonistek”, podwładnej z pracy. Ostrożność ojca w dalszych latach, brak zaangażowania w działania polityczne tak ojca, jak i boh. „Poradziłam sobie w życiu, jestem osobą spełnioną”.
more...
less
The library of the Pilecki Institute
ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa
Monday to Friday, 9:00 - 15:00
(+48) 22 182 24 75
The library of the Berlin branch of the Pilecki Institute
Pariser Platz 4a, 00-123 Berlin
Pon. - Pt. 10:30 - 17:30
(+49) 30 275 78 955
This page uses 'cookies'. More information
Ever since it was established, the Witold Pilecki Institute of Solidarity and Valor has been collecting and sharing documents that present the multiple historical facets of the last century. Many of them were previously split up, lost, or forgotten. Some were held in archives on other continents. To facilitate research, we have created an innovative digital archive that enables easy access to the source material. We are striving to gather as many archives as possible in one place. As a result, it takes little more than a few clicks to learn about the history of Poland and its citizens in the 20th century.
The Institute’s website contains a description of the collections available in the reading room as well as the necessary information to plan a visit. The documents themselves are only available in the Institute’s reading room, a public space where material is available free of charge to researchers and anyone interested in the topics collected there. The reading room also offers a friendly environment for quiet work.
The materials are obtained from institutions, public archives, both domestic and international social organizations, as well as from private individuals. The collections are constantly being expanded. A full-text search engine that searches both the content of the documents and their metadata allows the user to reach the desired source with ease. Another way to navigate the accumulated resources is to search according to the archival institutions from which they originate and which contain hierarchically arranged fonds and files.
Most of the archival materials are in open access on computers in the reading room. Some of our collections, e.g. from the Bundesarchiv, are subject to the restrictions on availability resulting from agreements between the Institute and the institutions which transfer them. An appropriate declaration must be signed upon arrival at the reading room in order to gain immediate access to these documents.
Before your visit, we recommend familiarizing yourself with the scope and structure of our archival, library and audio-visual resources, as well as with the regulations for visiting and using the collections.
All those wishing to access our collections are invited to the Pilecki Institute at ul. Stawki 2 in Warsaw. The reading room is open from 9–15, Monday to Friday. An appointment must be made in advance by emailing czytelnia@instytutpileckiego.pl or calling (+48) 22 182 24 75.
Please read the privacy policy. Using the website is a declaration of an acceptance of its terms.