Roman Janik (ur. 1930, Słobódka, woj. wileńskie) – jego rodzice byli leśnikami i pracowali w leśniczówce Litówka, woj. nowogrodzkie. Ojciec Franciszek przez 19 lat służył w Wojsku Polskim: w Legionach, podczas wojny polsko-bolszewickiej 1920, a od 1935 w Korpusie Ochrony Pogranicza. 10 lutego 1940 cała rodzina została deportowana do ZSRR. Po podpisaniu układu Sikorski-Majski ojciec opuścił ZSRR wraz z Armią Andersa, przechodząc cały szlak i walcząc m.in. pod Monte Cassino (do Polski wrócił dopiero w 1958 roku). Roman wraz z matką i siostrą Jadwigą powrócił z zesłania w 1946 roku. Osiedli w Wołowie, gdzie Roman w 1951 roku skończył Liceum Ogólnokształcące. Nie mogąc dostać się na studia (brak akceptacji ZMP i przeszłość sybiracka), ukończył dodatkowe kursy pedagogiczne i kierował szkołą podstawową w Wołowie. W latach 50. odbył kurs wojskowy, m.in. w jednostce w Kłodzku. Pod koniec lat 50. skończył polonistykę oraz administrację i zarządzenie dalej kierując placówkami oświatowymi w Wołowie.
more...
less
[00:00:06] Boh. urodził się 9 września 1930 w Słobódce Zawierskiej na Wileńszczyźnie.
[00:00:23] Ojciec służył w Korpusie Ochrony Pogranicza. W 1935 został leśniczym w leśnictwie Litówka na Nowogródczyźnie. Rodzina mieszkała w Litówce do 10 lutego 1940 r.
[00:02:22] Nauka w szkole im. Piramowicza w Nowogródku.
[00:03:00] Dzieciństwo w leśniczówce. Kursy dokształcające ojca – wyjazdy do Białowieży, różnice między mundurem wojskowym a mundurem leśnika.
[00:04:25] Sierpień 1939 – rozmowy w domu o możliwym wybuchu wojny.
[00:04:50] 1 września boh. zaczął naukę w trzeciej klasie, Nowogródek nie był atakowany i dzieci poszły do szkoły.
[00:05:15] Wezwanie ojca do Nowogródka na dwa dni przed wybuchem wojny. Przed wojną boh. często bywał z ojcem na hipodromie w koszarach Nowogródzkiej Brygady Kawalerii, którą dowodził gen. Anders.
[00:06:15] Ojciec nie został zmobilizowany, bo był potrzebny na miejscu – oficjalny dokument.
[00:06:55] Dzieciństwo boh. – życie w leśniczówce, zakładanie szkółek leśnych, nasadzenia lasu. Pracownicy leśni byli Białorusinami – nauka języka białoruskiego.
[00:08:55] 17 września 1939 ojciec wrócił do domu z wieścią, że Sowieci przekroczyli granicę.
[00:09:30] Praktyki w Litówce odbywali uczniowie białowieskiej szkoły leśnej. Boh. planował naukę w tej placówce.
[00:11:15] Wkroczenie Armii Czerwonej do Litówki.
[00:11:50] Rezygnacja boh. i jego dwóch sióstr z nauki po wkroczeniu Armii Czerwonej – przejęcie budynku przez szkołę białoruską, przeniesienie polskiej szkoły. Wyrzucanie i palenie książek z Biblioteki Wojewódzkiej przez czerwonoarmistów.
[00:13:50] Relacje ojca z ludnością białoruską przed wojną, warunki życia rodziny. Marzenie ojca o kupnie dworku.
[00:16:20] Postawa Białorusinów wobec rodziny podczas okupacji sowieckiej – wyszabrowanie budynku nowej leśniczówki: kradzież telefonu przez wieśniaczkę. [+]
[00:17:38] Aresztowanie ojca – pobyt w areszcie we Wsielubiu. Pod petycją o jego uwolnienie podpisali się prawie wszyscy pracownicy Białorusini. Wypuszczenie ojca, który miał wprowadzać w tajniki pracy leśniczego nowej władzy.
[00:18:57] Boh. dostał z Grodna dokumenty dotyczące wywózki rodziny – decyzja o deportacji zapadła w grudniu 1939.
[00:19:50] Smutne święta Bożego Narodzenia 1939, brak choinki.
[00:20:22] Deportacja rodziny 10 lutego 1940 – przyjście do domu enkawudzisty i dwóch białoruskich policjantów, pakowanie żywności, ubieranie dzieci na drogę. Zapakowanie kobiet do sanek – droga na stację do Niemna – spotkanie z białoruskimi chłopami. [+]
[00:25:16] Stacja kolejowa w Niemnie – oczekiwanie na transport, beczki z dziećmi opatulonymi kołdrami, załadowanie do wagonów – opis wnętrza. Początek drogi, zachowanie ludzi w wagonie. Oficjalna wersja wywózki. [+]
[00:28:30] Widok ostrzelanej strażnicy KOP. Warunki podczas podróży – brak wody i opału
załatwianie się do dziury w podłodze, śmierć w wagonie.
[00:30:30] Przyjazd do obozu [specposiołka] Swietłoje nad rzeką Ługoda w wołogodzkiej obłasti.
[00:30:50] Zamieszkanie w barakach opuszczonych przez jeńców – pluskwy, wszy, pchły.
[00:32:00] Podróż saniami po opuszczeniu wagonów – przyjazd do obozu: ogrodzenie, wieżyczki strażnicze, enkawudziści z bronią.
[00:33:18] Opis wnętrza baraku – zakwaterowanie rodziny w pustym pomieszczeniu. „Handel” z enkwudzistą: deski, gwoździe, lampa naftowa za skórzany pasek. Budowa mebli. [+]
[00:37:21] Kąpiel w bani. Reakcja innych zesłańców na widok umeblowania w baraku. [+]
[00:38:30] Opis obozu: sklep, piekarnia, stołówka, budynek komendantury. W obozie mieszkali enkawudziści z rodzinami.
[00:39:45] Praca w lesie – spław drewna, wyżywienie w obozie.
[00:41:50] Praca dorosłych przy wyrębie. Dzieci chodziły do lasu by palić gałęzie i odganiać dymem meszki i komary, które dokuczały pracującym.
[00:42:40] Ciągniki pracujące w lesie były napędzane gazem drzewnym – zajęcie kobiet i dzieci: dostarczanie surowca, z którego powstawało paliwo do ciągników (holzgas). Zakup chleba: dwa kilogramy dla siedmioosobowej rodziny.
[00:44:34] Traktowanie Polaków przez Rosjan. Budowa szkoły w Swietłoje. Pobliskie posiołki: Pieredwiżnoje i Wierchniaja Strojka.
[00:46:00] Rozpoczęcie nauki 1 września [1940]. Przyjazd trzech nauczycielek Rosjanek, ich stosunek do dzieci – zrywanie medalików przez kierowniczkę szkoły. Obietnica walonek za dobrą naukę.
[00:47:13] Warunki pogodowe: mrozy, śnieżyce, kopanie tuneli w śniegu, by pójść po wodę do rzeki. Stanowisko do gotowania wody – kipiatok.
[00:48:28] Duża śmiertelność wśród zesłańców. Podejście rodziców boh. do pobytu na zesłaniu.
[00:49:00] Przedstawienie noworoczne w szkole – ciastka i cukierki dla uczniów. Sztuka teatralna „Niezżęty pokos”.
[00:50:05] Niewielkie racje żywnościowe. Towary w sklepie: solona ryba, chleb, proszek do mycia zębów. „Zruszczenie” rodziny Prokopowiczów – incydent w kolejce po chleb.
[00:52:55] Maj 1941 – koniec roku szkolnego, jedna z nauczycielek kupiła bluzkę od mamy boh., który jednak nie dostał walonek, bo miał złą ocenę ze sprawowania.
[00:54:38] Czerwiec 1941, wybuch wojny niemiecko-sowieckiej – opuszczenie obozu przez strażników i ich rodziny.
[00:55:25] Agitacja wśród zesłańców. Po wyjeździe strażników został tylko komendant Konopłow. W Swietłoje zamknięto sklep i stołówkę – trudności w zdobyciu jedzenia. Dotarcie wiadomości o amnestii dla Polaków i organizowaniu się Armii Andersa.
[00:57:28] Październik 1941 – ojciec z kolegami wyruszył do Armii Andersa. Ponowne spotkanie w 1958 r. w Polsce.
[00:58:50] Boh. został, by opiekować się mamą i siostrami. Praca przy piłowaniu drewna, niewielkie racje chleba – zagrożenie skromnych zapasów ze strony szczurów. [+]
[01:01:15] Pogorszenie sytuacji po wyjściu Armii Andersa – przeniesienie zesłańców na Wierchnią Strojkę.
[01:02:30] Zdobywanie jedzenia w lesie – zbiory pokrzywy, grzybów (boh. miał na zesłaniu wydany w Białowieży atlas owadów, ptaków i grzybów). Zbieranie jagód, malin, żurawiny, lebiody, skrzypu. Przechowywanie roślin. [+]
[01:06:35] Latem 1944 komendant Konopłow powiadomił zesłańców o ich przesiedleniu w okolice Odessy. Droga z posiołka, rejs Suchoną do Wołogdy. Przesiadka ze statku do pociągu. Pociąg z zesłańcami mijał, jadące na północ, pociągi z niemieckimi jeńcami.
[01:10:17] Przesiadka w Odessie, przyjazd do Lichtenfeld – kolonii niemieckiej, której mieszkańców wysiedlono. Zabudowa osiedla, funkcjonowanie kołchozu: praca przy zbiorach warzyw i owoców. Tłocznia win.
[01:12:58] Powstawanie Dywizji Kościuszkowskiej.
[01:13:55] Pobyt w Lichtenfeld – działalność polskiej szkoły: po zakończeniu wojny dwie nauczycielki, córki płk Bajraszewskiego zorganizowały nauczanie, by dzieci po powrocie do Polski nie odstawały poziomem od rówieśników. Dostępność jedzenia w kołchozie.
[01:15:23] Zesłańcy wiedzieli, że nie wrócą do swoich domów. Marzec 1946 – przyjazd repatriantów do Wrocławia. Zniszczenia miasta: gruzowiska, okna bez szyb, smród lizolu.
[01:16:10] Rodzina boh. jako jedyna w transporcie była rodziną leśnika, pozostali byli przed wojną osadnikami wojskowymi. Koczowanie we Wrocławiu – pomoc PUR. Rodzina zdecydowała się na wyjazd z Wrocławia.
[01:18:13] Przyjazd do Wołowa. Edukacja boh.: nauka w szkole podstawowej (1946-1947) i w wołowskim liceum (1947-1951). Polonistka – pani Mickiewiczowa, z „tych” Mickiewiczów.
[01:19:25] Rodzina dowiedziała się, że ojciec, żołnierz 2 Korpusu, żyje i jest w Anglii. Obawa ojca przed represjami w kraju.
[01:20:05] Sytuacja w klasie licealnej, do której chodziła młodzież z Powstania Warszawskiego, więźniowie obozów koncentracyjnych, dzieci kułaków, akowcy – dla ówczesnej władzy młodzież z „czarnym podniebieniem”. Bardzo dobrze zdana matura i zamknięta droga na studia. [+]
[01:22:07] Propozycja rocznego kursu nauczycielskiego i pracy w szkole. Trzyletni nakaz pracy w Lubinie.
[01:24:40] Boh. zgłaszał się, by odbyć służbę wojskową – odmowa z powodu zesłańczej przeszłości. [+]
[01:25:53] Po śmierci Stalina boh. dostał powołanie do 27 Pułku Zmechanizowanego w Kłodzku. Przyjazd do koszar. Wyjazdy na poligon w Biedrusku.
[01:27:52] Koszary w Kłodzku, d-ca szkoły oficerskiej kpt. Kamyczek wybronił boh. przed służbą zastępczą w kopalni. Rosjanie w LWP – spotkanie z gen. Strażewskim. Awans i wyjazd do szkoły oficerskiej w Toruniu.
[01:31:02] Studia na Uniwersytecie Wrocławskim, 40 lat pracy w oświacie.
more...
less
The library of the Pilecki Institute
ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa
Monday to Friday, 9:00 - 15:00
(+48) 22 182 24 75
The library of the Berlin branch of the Pilecki Institute
Pariser Platz 4a, 00-123 Berlin
Pon. - Pt. 10:30 - 17:30
(+49) 30 275 78 955
This page uses 'cookies'. More information
Ever since it was established, the Witold Pilecki Institute of Solidarity and Valor has been collecting and sharing documents that present the multiple historical facets of the last century. Many of them were previously split up, lost, or forgotten. Some were held in archives on other continents. To facilitate research, we have created an innovative digital archive that enables easy access to the source material. We are striving to gather as many archives as possible in one place. As a result, it takes little more than a few clicks to learn about the history of Poland and its citizens in the 20th century.
The Institute’s website contains a description of the collections available in the reading room as well as the necessary information to plan a visit. The documents themselves are only available in the Institute’s reading room, a public space where material is available free of charge to researchers and anyone interested in the topics collected there. The reading room also offers a friendly environment for quiet work.
The materials are obtained from institutions, public archives, both domestic and international social organizations, as well as from private individuals. The collections are constantly being expanded. A full-text search engine that searches both the content of the documents and their metadata allows the user to reach the desired source with ease. Another way to navigate the accumulated resources is to search according to the archival institutions from which they originate and which contain hierarchically arranged fonds and files.
Most of the archival materials are in open access on computers in the reading room. Some of our collections, e.g. from the Bundesarchiv, are subject to the restrictions on availability resulting from agreements between the Institute and the institutions which transfer them. An appropriate declaration must be signed upon arrival at the reading room in order to gain immediate access to these documents.
Before your visit, we recommend familiarizing yourself with the scope and structure of our archival, library and audio-visual resources, as well as with the regulations for visiting and using the collections.
All those wishing to access our collections are invited to the Pilecki Institute at ul. Stawki 2 in Warsaw. The reading room is open from 9–15, Monday to Friday. An appointment must be made in advance by emailing czytelnia@instytutpileckiego.pl or calling (+48) 22 182 24 75.
Please read the privacy policy. Using the website is a declaration of an acceptance of its terms.