Grygiel-Huryn Anna
Anna Grygiel-Huryn z d. Kempińska (ur. 1942, Zakliczyn) przyszła na świat w miejscowym getcie, w którym przebywała cała jej rodzina. Jej dziadek, Mojżesz Riegelhaupt, miał przed wojną dwór i stadninę koni, był dobrym pracodawcą i lubianym w okolicy człowiekiem. Gdy jesienią 1942 miała nastąpić likwidacja getta, miejscowi chłopi przyjechali po rodzinę pani Anny. Pierwszym transportem uratowała się pani Anna z matką, jej dziadek Mojżesz, brat mamy Zygmunt i bratowa. Gdy transport wrócił po resztę rodziny, było już za późno – getto zostało otoczone przez Niemców. Pozostała w getcie rodzina, w tym ojciec pani Anny, który był malarzem i muzykiem, zginęła w obozie w Bełżcu. Pani Anna z rodziną tułała się po okolicy przez półtora roku, ukrywając się u okolicznych chłopów. Andrzej Piechnik, który zajmował się uratowanymi Żydami, załatwił im stałą kryjówkę u państwa Marii i Franciszka Jaroszów. Zgodzili się oni przyjąć pod swój dach czternaście ukrywających się osób pochodzenia żydowskiego. W ich piwnicy i pod ich opieką pani Anna z matką i resztą rodziny po niemal dwóch latach dotrwała do wyzwolenia. Po wojnie zamieszkały w Nowym Sączu. Matka po traumie ukrywania się miała nerwicę i nie była w stanie pójść do pracy. Pani Anna pracowała w branży handlowej. Pani Anna opisuje pobyt w piwnicy państwa Jaroszów oraz ich ogromną dobroć i poświęcenie. Jednocześnie przywołuje przypadek swojego dalszego wuja Taugera, w okrutny sposób zamordowanego z rąk Polaków, którzy po wszystkim zagarnęli jego zakopany w ogrodzie majątek.
more...
less
[00:00:15] Bohaterka przyszła na świat w 1942 r. w getcie w Zakliczynie. Dzięki pomocy dobrych ludzi została wywieziona z getta wraz z mamą, ojcem mamy i jej i bratem. Reszta jej rodziny (7 osób) została w getcie i zginęła w Bełżcu.
[00:01:15] Ojciec boh. był artystą-malarzem i muzykiem, wyznaczono mu rolę osoby odpowiedzialnej za grupę Żydów zamkniętych w zakliczyńskim getcie. Getto było tworzone naprędce, otoczono je deskami. Dziadek boh., Mojżesz Riegelhaupt, miał stadninę koni oraz dwór w Wojakowej i był dobrym pracodawcą. Gdy rodzinę umieszczono w getcie, to gospodarze-chłopi dowozili jej jedzenie (26 km). Gdy poznano datę likwidacji getta, rodzina boh. przekazała datę chłopom, a ci zobowiązali się po nią przyjechać. Getto miało być likwidowane o 3 rano, ale termin ten przyspieszono i likwidacja zaczęła się wcześniej, o 23.
[00:03:00] Pierwsza grupa chłopów przyjechała po rodzinę czterema furmankami. Ojciec boh. wcześniej stopniowo odkopywał deski ogradzające getto. Gdy chłopi przyjechali, przez zrobioną szparę wypchnął boh. z matką, ojca matki, jej brata i bratową. Chłopi mieli wrócić po resztę rodziny. Niestety gdy wrócili, getto zostało otoczone przez Niemców. Ojciec płakał i nie mógł nic zrobić. Zginął razem z siostrą i bratem mamy, szwagrem, małą dziewczynką Anią i dwoma kuzynami (ojcem kuzynki mieszkającej obecnie w Izraelu). [++]
[00:04:40] Rodzinę boh., którą udało się ocalić, chłopi umieścili w bezpiecznych domach. Boh. i jej matka w ciągu dnia mogły być w domu, na noc musiały iść do lasu. Matka boh. była znana w okolicy, była z dworu. Miejscowi mówili na nią „panienka”, a na boh. - „córka panienki”.
[00:06:00] Historia nazwiska rodziny boh. - ojciec boh. i jego cała rodzina miała polskie nazwisko – Kempiński. Babka boh. pochodziła z domu Karo. Za zasługi dla Kępna [Kempna?] król nadał rodzinie boh. i wszystkim Żydom polskie nazwisko Kempińscy. Matka miała panieńskie nazwisko Riegelhaupt, po mężu została Kempińska. Z polskim nazwiskiem boh. było łatwiej iść przez lata szkoły.
[00:06:50] W piwnicy p. Jaroszów boh. spędziła z mamą prawie 2 lata, od 1943 do 1945 r. Zanim boh. z matką trafiły do piwnicy państwa Jaroszów, przez półtora roku błąkały się po różnych kryjówkach. Dopiero po tym czasie p. Piechnik [Andrzej], który wywiózł rodzinę z getta, znalazł dla nich stałe schronienie w gospodarstwie p. Jaroszów. Do tego czasu p. Piechnik opiekował się rodziną. Po wojnie rodzina boh. była blisko z rodzinami Jaroszów i Piechników, traktowali się jak rodzina.
[00:08:00] Boh. z matką postarały się, aby wszyscy ci, którzy im pomagali, dostali medal „Sprawiedliwych wśród narodów świata”. Znajomość p. Piechnika z p. [Franciszkiem] Jaroszem, lokalnym weterynarzem/fryzjerem, umożliwiła ukrycie rodziny boh. w gospodarstwie Jaroszów. Wcześniej przyjął on pod swój dach żydowską rodzinę Folkmanów [Wolmanów], z którą handlował przed wojną. Folkman poprosił ojca o przechowanie najpierw siebie, a potem zapytał, czy mogą do niego dołączyć żona z dwiema córkami (10 i 11 l.). Franciszek Jarosz się zgodził. Piechnik dowiedziawszy się o tym powiedział, że ma do ukrycia jeszcze 7 osób tj. rodzinę boh. Razem wszystkich było 11 osób.
[00:10:00] U p. Jarosza Żydzi mieszkali w piwnicy, wybudował im prycze, mieli dach nad głową. Oprócz dwóch rodzin było jeszcze 2 młodych Żydów, którzy mieszkali w piwnicy. Któregoś dnia poszli do domostw po pieniądza dla Franciszka Jarosza na jedzenie i nie wrócili. Na wszystkich padł strach. Po kilku dniach znaleziono ich zamordowanych na obrzeżach lasu, ale dalej nie było wiadomo, czy przed śmiercią nie wydali reszty ukrywających się Żydów. [+] W lesie był szałas, do którego ukrywający się mieli uciekać z piwnicy w razie niebezpieczeństwa, wejście do piwnicy miało być wówczas zasypane.
[00:12:00] Boh. przez prawie 2 lata pobytu w piwnicy nie widziała światła dziennego. Matka tłumaczyła jej, czym jest prześwitujące przez szczelinę słońce. Gdy wyszła z piwnicy, była „potworem” – od zerkania w szczelinę ze słońcem dostała zeza, miała krzywe nogi i garb, była łysa. Gdy wyszli z piwnicy, boh. zrobiono zdjęcie do dokumentów osiedleńczych. Gdy boh. zobaczyła tamto zdjęcie jako nastolatka, bardzo to przeżyła i nie mogła uwierzyć, że tak wtedy wyglądała. Kazała matce zniszczyć zdjęcie.
[00:13:40] Od 2-3 lat wraca do boh. „syndrom piwnicy”, nie może przebywać w ciszy, bo „rozrywa” jej głowę. Musi mieć zapalone światło i pootwierane drzwi. Boh. wyszła z piwnicy w wieku 4 lat. Do 6 roku życia pamiętała swoje wczesne przeżycia, potem o wszystkim zapomniała. Obecnie boh. nie pamięta nic z tamtego okresu.
[00:15:50] Ukrywane w piwnicy dziewczynki [Folkmanów] znalazły się w Kanadzie. Telefon od jednej z nich, Gieni. [+] W okresie ukrywania się, w lecie Gienia z siostrą udawały siostry rodziny Jaroszów z Krakowa, które przyjechały na wakacje. Na zimę wracały do piwnicy, ale mogły z niej wychodzić. Boh. nie wychodziła. Gdy płakała, matka zakrywała jej usta ręką i nie mogła oddychać. Raz matka nie zdążyła zareagować. Akurat dom Jaroszów mijał sąsiad, który był w bandzie i powiedział do Franciszka Jarosza, że ukrywa Żydów. Jarosz zaprzeczył i odparł, że to świnie kwiczały. Sąsiad wiedział, że był to płacz dziecka.
[00:18:15] Po wyjściu sąsiada Jarosz wpadł do piwnicy i kazał się wszystkim wynosić. Była późna jesień. Wiedział, że sąsiad sprowadzi swoją bandę, która „puści wszystkich z dymem”. Brat mamy boh. [Zygmunt] miał wtedy 20 lat, a Józef [Jarosz, syn Franciszka] był w wieku 14-15 lat. We dwóch poszli razem do domu sąsiada. Rozmawiali z jego matką, przedstawili sytuację, powiedzieli, że Franciszek przechowuje Żydów, że są wśród nich dzieci i nie mają gdzie iść. Matka zawołała syna. Powiedziała, że Franciszek pomaga Żydom i że są tam też dzieci. Następnie wzięła widły i zagroziła, że jeśli włos spadnie z głowy któremukolwiek z ukrywanych Żydów, ona sama przebije syna widłami. Jej syn był złym człowiekiem, ale nie wydał ich. [++]
[00:20:00] Brat matki boh. [Zygmunt Riegelhaupt] po wojnie pracował w wojsku jako oficer. Był obowiązek zdawania broni. Brat Piotrka (sąsiada) był dobrym człowiekiem, chorowitym, przebywał w domu. Piotr podłożył mu broń – podczas rewizji została znaleziona i brat trafił do więzienia. Piotr wyjechał za granicę. Więzienie, w którym siedział brat, podlegało pod Zygmunta Riegelhaupta, brata matki, który zmienił swoje żydowskie nazwisko na Rygiel (dziadek zmienił Mojżesz na Michał). Kiedy brat Piotra w więzieniu zapadł na gruźlicę, jego matka pojechała na komisariat poprosić o wypuszczenie syna. Tam trafiła na Zygmunta, który od razu ją rozpoznał. Kobieta opowiedziała mu historię swojego złego i dobrego syna. Zygmunt nie mógł wypuścić syna z więzienia, ale obiecał matce, że zostanie przeniesiony do szpitala. Potem opowiedział jej historię, skąd się znają. Matka po powrocie opowiedziała zajście całej wsi. Syn miał tak zawansowaną gruźlicę, że po kilku miesiącach, w godnych warunkach, zmarł. [++]
[00:23:30] Matka, brat i ojciec matki wspominali po wojnie pobyt w piwnicy, byli szczęśliwi, że przeżyli, że znalazł się ktoś, kto im pomógł. Mimo to trauma po ukrywaniu się została - matka boh. nie wyswobodziła się z niej do końca życia. Kilkukrotnie pakowała się do wyjazdu, nigdy nie wyszła ponownie za mąż, nie ułożyła sobie życia. Przed wojną studiowała medycynę w Łodzi, z ojcem boh. poznała się w okresie studiów. Wspomnienie ludzi dobrych i tych, których gospodarstwa musieli w czasie okupacji omijać szerokim łukiem.
[00:25:50] Matka boh. nigdy nie ukończyła rozpoczętych przed wojną studiów medycznych, nie była w stanie. Przeżycia wojenne spowodowały u niej rozstrój nerwowy, nie mogła podjąć żadnej pracy, nie potrafiła się odnaleźć. Boh. nie było łatwo z tym żyć. Po stanie wojennym boh. miała już dwie córki i planowała wyjechać z Polski do Izraela. Dostała odpowiedź odmowną z biura paszportowego, którego naczelnikiem był p. Turoczy. Wytłumaczenie odmowy i rozmowa z naczelnikiem. W szkole – wyzywanie córek boh. od Żydówek.
[00:28:00] Matka boh. mogła wyjechać bez problemu, ale nie chciała. Potem odnalazł się brat ojca boh., Kempiński. Zobaczył swoją bratanicę, gdy w wieku 42 lat pojechała do Izraela. Jego syn, Amos Kempiński, jest w Izraelu emerytowanym generałem policji. Brat ojca był przeszczęśliwy ze spotkania z boh., bardzo o nią dbał. [+] Do Izraela dostał się w czasie wojny z armią Andersa.
[00:29:30] Szczęście ocalenia rodziny boh. i trafiania na przychylnych ludzi wzięło się stąd, że dziadek boh. [ojciec matki] był bardzo dobrym człowiekiem - dbał o swoich pracowników, utrzymywał dobre relacje z ludźmi i księżmi. Jak jeden z mieszkańców wsi powiesił się i nikt nie chciał dać wozu i konia dla samobójcy, dziadek dał swój, żeby było czym zawieźć zwłoki na cmentarz – tym zaskarbił sobie dodatkowo sympatię ludzi. Książka o mieszkańcach Wojakowej.
[00:30:40] Członkowie rodziny boh., którzy zostali zabici przez Polaków. Ukrywali się oni w domu. W gazecie Krakowskiej były drukowane „Pamiętniki Taugera”. Tauger był bratem męża ciotki boh. Był majętnym człowiekiem, swoje kosztowności zakopał w sadzie. Brat matki Zygmunt odwiedzał go czasem w nocy w domu kobiety, u której się ukrywał. Podczas którychś odwiedzin kobieta zaproponowała, żeby został i nie wracał po nocy, ale Zygmunt poczuł, że lepiej jak wróci i poszedł. [++]
[00:32:20] Przechowująca [ciotecznego] wuja kobieta powiedziała mu, żeby swoje zakopane bogactwa przekopał gdzie indziej, bo „mają przyjść kupcy po śliwy”. Z okna obserwowała, gdzie wuj zakopał swój majątek. W nocy przyszła granatowa policja oraz chłopi, zabrali Taugera na wóz. Był początek zimy. Po drodze zmarzli i zatrzymali się przy domu, aby się napić, wuja zostawili na wozie pod ochroną jednego funkcjonariusza z karabinem. Wujek próbował się oswobodzić, ale został schwytany - przecięto mu nożem wszystkie palce i uwiązano za wozem. Wlekli go tak, że jak dojechali, z wuja nie zostało już nic. [++]
[00:34:00] Grabieżcy [za pieniądze wuja] pobudowali się, dobrze im się powodziło. Niebawem zaczęły ich nawiedzać klęski. Jeden z synów kobiety, która go wydała, powiesił się, ona sama zwariowała i skończyła w zakładzie psychiatrycznym. Pożar spalił wszystko doszczętnie. Mieszkańcy wsi odczytali to jako karę bożą. Matka boh. chciała dochodzić praw, ale ktoś w nocy zapukał do drzwi i zagroził, by tego nie robiła, jeśli nie chce, żeby jej „łeb spadł od siekiery”. [+]
[00:35:40] Sprawa nie została oficjalnie załatwiona i zadośćuczyniona. Matka boh. całe życie karmiła córkę historią Holokaustu. W 4 klasie pozwoliła, aby córka pojechała z wycieczką do Oświęcimia, gdzie boh. doznała szoku. Zaczęła krzyczeć, przyjechało pogotowie, boh. przez 3 miesiące nie chodziła do szkoły. Do dziś boh. nie ogląda nic związanego z Holokaustem.
[00:37:45] Wilhelm Holender, bliski kuzyn boh., przeżył Oświęcim. Pracował przy produkcji filmów. Jego matka nie mogła mu wybaczyć, że na potrzeby filmu włożył niemiecki mundur. Film „Moment” opisuje momenty w obozie, dzięki którym jego bohaterowie przeżyli obóz. ‘Moment’ opowiedziany przez Szczypiorskiego, pisarza, po którym całe życie prześladowały go kroki niemieckiego strażnika. Opowieści innych uczestników filmu. ‘Moment’ boh. – wyjście z getta i spotykanie dobrych ludzi.
[00:41:33] Matka boh. nie mogła pogodzić się ze śmiercią męża, jedynie obecność córki wstrzymywała ją przed popełnieniem samobójstwa.
[00:42:30] Gdy boh. była nastolatką, przyszło pismo z Niemiec, że matka może odebrać prochy ojca z Bełżca. Matka ani boh. nigdy tam nie pojechały. Nigdy też boh. nie weszła do piwnicy, w której była przetrzymywana. Bała się, że już z niej nie wyjdzie. Boh. nie pamięta nic z pobytu w piwnicy.
[00:45:00] Osoby ukrywane w piwnicy: Mojżesz Riegelhaupt, Zygmunt Riegelhaupt, Regina Kempińska z d. Riegelhaupt (matka boh.), Ryfka Doner Riegelhaupt - bratowa mamy [z córką Pesią Doner], Anna Kempińska, Tusia Riegelhaupt obecnie mieszkająca w Izraelu oraz kuzyn Riegelhaupt. Rodzina Folkmanów: mąż i żona oraz ich córki Gienia i Rózia Folkman. W piwnicy było dwóch młodych mężczyzn spoza rodziny oraz jeden mężczyzna nieznany, który zaraz po wojnie wyjechał z Sącza.
[00:48:15] Pierwszego dnia po wyzwoleniu Józef [Jarosz] zorganizował ciężarówkę podstawioną w Janowicach, dokąd ukrywanych dowieziono furmankami. W nocy przywieziono ich do [Nowego?] Sącza i rano zgłosili się na policję. Pierwsze mieszkanie rodziny znajdowało się na ul. Szwedzkiej. Mieszkali w jednym pomieszczeniu w 9 osób, mieli balkon. Zostali tam zameldowani przez policję, dostawali paczki z UNRRA. Boh. cieszyła się słońcem i tym, że wszędzie było jasno i ciepło. Przez kilka dni i nocy nie dała się sprowadzić z balkoniku, bo bała się, że znowu zrobi się ciemno jak w piwnicy.
[00:50:15] Siostra Józefa Jarosza z drugiej matki, Gienia, podkradała matce jedzenie i przynosiła dla „dzidzia”, malutkiej wtedy boh. Losy uratowanych w piwnicy Żydów po wojnie: Folkmanowie wyjechali od razu do Kanady. Ojciec matki boh. w 1950 r. wyjechał do Izraela, jego synowa Ryfka, a potem jej córka Pesia (z pierwszego małżeństwa) dołączyły do niego. Zygmunt Riegelhaupt [nazwisko zmienione na Rygiel] zamieszkał w Krakowie, a matka z boh. - w Sączu.
[00:52:30] Po wojnie matkę i boh. utrzymywał dziadek, który pracował jako magazynier w żydowskiej spółdzielni krawców „Pokój”. Matka nie była w stanie pracować, miała rozstrój nerwowy. Potem miały pomoc z Jointu [Amerykańskiego Żydowskiego Połączonego Komitetu Rozdzielczego], a po nawiązaniu kontaktu z bratem ojca boh., również od niego. Proponował mamie wyjazd do Izraela, ale ona bała się, że zostanie zmuszona do pójścia do wojska. Mama prowadziła księgowość w młynie u p. Gałuszków, którzy zapraszali matkę i córkę na Wigilię, aby przynosiły im pomyślność.
[00:55:00] W szkole boh. była przez dzieci przezywana „Żydówką”. Miała problem z dyrektorką szkoły nr 2, p. Langerową, Niemką. Dyrektorka miała awersję do boh. W 1949 r. boh. poszła do szkoły, odprowadzał ją dziadek. Dyrektorka żądała aktu urodzenia, który był w sądzie. Wujek boh., Zygmunt, przez jakiś czas siedział w obozie z Cyrankiewiczem i matka poprosiła wujka o pomoc w sprawie nękającej ich dyrektorki szkoły. Zygmunt zadzwonił do Cyrankiewicza i któregoś dnia pod szkolę zajechały trzy czarne Wołgi. Jeden z mężczyzn przyszedł do klasy boh. i przy całej klasie powiedział dyrektorce, że straci stanowisko, jeśli jeszcze raz będzie niedobra dla boh. i jej matki. Od tego czasu boh. miała spokój. [+]
[01:00:00] Siedmioro dzieci w klasie nie uczestniczyło w religii, część była dziećmi lokalnych decydentów. Boh. uczestniczyła w lekcjach dot. Starego Testamentu. Ksiądz Oleksik. W szkole średniej i potem w pracy boh. nie miała już problemów związanych ze swoim żydowskim pochodzeniem. Pracowała w handlu w WPHW, była też instruktorem nauki zawodu dla sprzedawców. Boh. założyła firmę, odzyskała też swoją kamienicę w rynku w Sączu.
[01:01:50] W 1956 r. matka boh. dostała pismo, że jeśli jest przeciwko Gomułce i ówczesnemu systemowi władzy, to ma 48 godz. na spakowanie się i wyjazd z Polski. Mama powiedziała, że nie zna pana Gomułki i nie przeszkadza jej.
[01:02:50] Rok 1968. Nieżyjący już mąż boh. był oficerem WP, boh. pracowała w jednostce. Dowódca musiał wyrazić zgodę na małżeństwo oficera i boh. W 1968 r., gdy wszyscy [Żydzi] wyjeżdżali, to przychodzili do jednostki żegnać się z boh. Ona sama została, bo miała dzieci, rok 1968 nie był dla niej niczym wyjątkowym.
[01:04:25] W 1956 r. boh. bardzo się przestraszyła rosłych mężczyzn, którzy przyszli do jej domu. Wcześniej, po wojnie, jak tylko rodzina przyjechała do Sącza i zamieszkała w przydzielonym pomieszczeniu, naszli ich zamaskowani członkowie tzw. Czarnych Brygad. Złapali dziadka boh. za brodę i waląc jego głową o szafę pytali, gdzie ma złoto i dolary. Bohaterkę, płaczącą i trzymającą dziadka za nogi, rzucili na łóżko. Dziadek płakał. [+]
[01:07:00] Czarne Brygady i ich powojenne grabieże. Dziadek boh. podczas całego pobytu w piwnicy modlił się za ocalenie rodziny. Role kobiet i mężczyzn w religijnych obrządkach żydowskich.
[01:09:35] Po wyjściu z piwnicy boh. dostała obustronnego zapalenie płuc. Doktor Kozaczko zbadał ją i orzekł, że jej nie uratuje. Franciszek Jarosz usłyszał to i wyleczył ją psim smalcem, tym samym po raz drugi uratował jej życie.
[00:11:50] Kultywowanie tradycji żydowskiej przez rodzinę boh. po wojnie. Matka boh. utrzymywała koszer, dziadek przestrzegał tradycji żydowskich, modlono się co piątek w bożnicy. Założono żydowską spółdzielnie krawców „Pokój”, spędzano razem święta. Dziadek wyjechał do Izraela w 1950 r. i tam umarł w 1956 r.
[01:13:00] Wujek Zygmunt był oficerem Wojska Polskiego, a potem Milicji Obywatelskiej w Krakowie, był naczelnikiem wydziału ogólnego. Historia Itusi, która nazywana była Marysią, ukrywała się razem z boh. w piwnicy. Wyjechała z Polski mając 5 lat, w Izraelu nie była z matką - wychowywała się w kibucu, z Polską nie chciała mieć nic wspólnego. Jest profesorem, nauczała.
[01:15:00] Marysia była bratanicą mamy boh., były podobne. Nie lubiła Polski ani jęz. Polskiego, bo uważała, że przez Polaka z granatowej Policji jej matka nie może chodzić, a jej ojciec zginął. Historia jej matki Ryfki i przemrożenia nóg.
[01:17:40] Boh. zabrała swojego wujka Zygmunta do Izraela, Marysia patrzyła w niego „jak w obraz” i rozmawiała z nim po polsku. Marysia nigdy do Polski nie przyjechała. Jej brat przysyłał do Polski pieniądze i wspomagał budowanie pomników. Pieniądze dostawane raz na 3 miesiące dla odznaczonych medalem [Sprawiedliwych Wśród Narodów Świata].
[01:19:20] Matka boh. miała p. Jaroszów za ludzi zacnych i doceniała, że dzięki nim żyją, mieli stały kontakt. Matka pomagała Jaroszom w sprawach medycznych i każdych innych, miała kontakty i była szanowana w społeczności. Dopilnowała, aby wszyscy, którzy pomogli jej rodzinie, otrzymali odznaczenie „Sprawiedliwego Wśród Narodów Świata”. Procedura nadania medali.
[01:21:00] Wspomnienie pobytu w piwnicy Jaroszów, pomoc Żydów w gospodarstwie. Płacenie za pożywienie. Żeby nie wzbudzać podejrzeń, jedzenie dla ukrywających się pani Jarosz gotowała w nocy. Nastoletniego Józefa wysyłali po jedzenie, nie wzbudzał podejrzeń – mówił, że wiezie jedzenie dla świń.
[01:23:25] Momentem krytycznym była sytuacja z zagrożeniem donosu przez sąsiada Piotrka, na skutek czego Jarosz kazał Żydom natychmiast opuścić dom. Było to niedługo po tym, jak dwóch Żydów z piwnicy poszło i nie wróciło, nie wiadomo było, co się z nimi stało. Do wyjaśnienia sprawy dorośli Żydzi z piwnicy nocowali w szałasie w lesie.
[01:25:40] W zamknięciu ukrywani grali w karty i pomagali w gospodarstwie państwu Jaroszom. Pracowali w sieczkarni, rąbali drzewo, pomagali we wszystkim co nie było ryzykowne. Boh. przez półtora roku nie była ani razu poza piwnicą.
[01:27:45] Traumatyczne wojenne przeżycia i lęki przeżyte przez rodziców w czasie wojny i przenoszone na dzieci. Przenoszenie traum przez matkę. Boh. zawsze musi mieć coś do jedzenia, żeby czuć się bezpiecznie. Jej dzieci i wnuki mają wszystko. Boh. nie obarczała swoich dzieci własną traumą, choć sama doświadczała od swojej matki. Zajmowanie się matką podczas jej nocnych ataków nerwicy. Matka boh. zmarła w wieku 86 lat. Sześć lat przed śmiercią odmówiła chodzenia. W kulturze żydowskiej nie można pochować ciała po amputacji, bez jego części. Zgorzel i niechęć matki do amputacji nogi. Matka zmarła w szpitalu z powodu odleżyn.
[01:34:00] Rytuał grzebania w szatach grzebalnych. Problemy boh. z żydowskim pochówkiem matki. Opis rytuału pochówku. Matka została pochowana na cmentarzu żydowskim na ul. Rybackiej w Sączu. Pogrzeb rytualny matki, odmawianie kadisz. Dowcip o rytuale pogrzebowym.
[01:37:00] Pogoda ducha boh. odziedziczona po ojcu. Boh. nawet jak płacze, to się śmieje.
more...
less