Jurewicz-Kober Hanna Joanna
Hanna Jurewicz-Kober (ur. 1925, Warszawa) opisuje swój 6-letni pobyt na Syberii, gdzie przebywała z matką oraz dwiema siostrami. Wspomina życie codzienne na zesłaniu, powrót do Polski i dalszą edukację.
[00:01:00] – ur. w 1925 r. w Warszawie, lekarz specjalista chorób wewnętrznych i kardiolog. Rodzina boh. pochodziła z Warszawy i mieszkała na ul. Wspólnej. Babka od strony ojca Jurewicza pochodziła z carskiej guberni. Dziadek boh. zginął w I wojnie światowej i babka została sama z trzema synami. Ojciec boh. (ur. 1891) przyjechał do Warszawy i studiował języki obce. W wieku 19 lat zaangażował się w działalność w Towarzystwie „Sokół”.
[00:03:00] – ojciec Stefan miał starszego brata (Aleksander), który został zabity na Woli w 1943 przez Niemców na oczach swojego syna. Młodszy brat Henryk pracował w Warszawie. Babka boh. mieszkała na Wspólnej, na Wiejskiej 2, ojciec boh. też mieszkał w Warszawie. Ojciec piastował wysokie stanowisko doradcy w PKP na ul. Chałubińskiego 4. Matka boh. nie pracowała, wychowywała dzieci.
[00:05:00] – boh. była najstarsza z rodzeństwa (rocznik 1925), młodsza o 2 lata siostra, najmłodsza (ur. 1934) nagle umarła. Po szkole powszechnej boh. dostała się do gimnazjum im. Królowej Jadwigi w al. Ujazdowskich 22. Była to elitarna szkoła żeńska o rygorystycznych przepisach i wysokim poziomie. Matka zabierała boh. i siostry na wakacje na Huculszczyznę.
[00:07:00] – życie w Warszawie przed wojną – ojciec zarabiał i dostał swoje mieszkanie. Najstarszy brat ojca pracował w fabryce w Ursusie produkującej traktory. Młodszy brat był inżynierem i mieszkał z żoną w Podkowie Leśnej.
[00:08:00] – 1939 rok, matka jedzie z córkami do [Worochty], potem wynajętym samochodem, a potem 42 km konno na południe w stronę granicy rumuńskiej na prawdziwą Huculszczyznę. Matka wynajmuje od Hucuła chatę. Gospodarz zajmuje się praniem kilimów. Spędzają czas nad rzekę Czeremosz oraz na wycieczkach do lasu.
[00:10:00] - godzinne wycieczki z matką do lasu. Domy w okolicy, sąsiadująca pracownia folklorysty, który miał córkę Hucułkę w wieku boh. Zabierała ją doić krowy.
[00:12:00] – 27 sierpnia 1939 ojciec przysłał telegram z Warszawy, żeby natychmiast wracały. Problem z dotarciem do Worochty.
[00:14:00] – nie mają jedzenia, pieniędzy, ciepłych ubrań. Hucuł żartuje, że oddadzą mu pieniądze później. Zmiana pogody. Dotarcie do Worochty, nazajutrz pociąg do Lwowa. Matka zostawia córki na dworcu i idzie do kierownictwa kolei.
[00:16:00] – do Lwowa przyjeżdżają 24 grudnia 1939. Jesień spędziły na Huculszczyźnie, do Worochty było 42 km. Dyrekcja kolei bierze je na Wigilię do siebie, daje pokoik. Nie mają pieniędzy ani ubrań.
[00:18:00] - boh. ma 14 lat i pisze do ojca do Warszawy. Dostaje szybką odpowiedź od młodszego brata ojca, że ojciec wziął ciepłe ubrania i pojechał szukać żony i córek. Radzi dziewczynom iść do ludzi, u których ojciec się zatrzymał. Tam dowiadują się, że ojciec podczas próby zdobycia przepustki został zatrzymany na 4 miesiące.
[00:20:00] – szukają ojca po szpitalach, cmentarzach, potem więzieniach. Więzienie na Brygidkach. 24 marca [1940] - okazuje się, że dzień wcześniej wywieźli go na 4 lata do Workuty. Rozpacz. Matka zapisuje boh. do szkoły zakonnic Sacre Coeur, znajdującej się w pałacu we Lwowie. Do szkoły chodzi 3 tygodnie. 14 lutego [1940] szkoła zostaje zamknięta.
[00:22:00] - zakonnice wywiezione, na korytarzach popiersia Lenina i Stalina. [++] Halina Mikołajewska (koleżanka z klasy) przemalowała popiersia na karykatury. W miejsce dyrektorek-zakonnic nowy dyrektor - profesor Rabinowicz z Mińska. Ze Lwowa wywożą całą inteligencję. Rabinowicz przychodzi na lekcję i mówi po rosyjsku, boh. zna rosyjski.
[00:24:00] – boh. chodzi do szkoły, matka rozpacza. [++] Mikołajewska wyrzucona ze szkoły z wilczym biletem, udaje jej się wyjechać z matką do Krakowa. 29 czerwca [1940] o [3:30] w nocy ktoś wali do drzwi pokoju boh. Zabierają je na dworzec, ogromne wagony.
[00:26:00] – opis wagonu. Matka bierze pryczę na górze, razem z nimi jest w wagonie 35 osób. Co parę dni postój w polu, Ukraińcy po drodze płaczą i proszą ich o chleb. Na postojach dostają wodę, kleikową zupę i kawałek chleba, załatwiają swoje potrzeby. W powrotnej drodze matka i 19 osób zostaje w polu [historia niedokończona].
[00:28:00]– podróż przez całą Rosję do Tyndy za Bajkałem. Matka zachwyca się Bajkałem. Dojeżdżają 29 czerwca [1940], podróż trwała miesiąc. Nocleg na stacji w Tyndze, załadunek na ciężarówki dla zwierząt i dalsza 4,5 dniowa podróż na północ w okolice Ałdanu. Dojazd do [Chwojny Posiołok] w szczerej tajdze. W obozie trzy baraki.
[00:30:00] – boh. z matką i siostrami dostają izbę, oprócz nich są trzy inne rodziny, w środku baraku piec „koza”. Po 3-4 dniach zaganiają wszystkich do pracy. Wcześniej, we Lwowie, matka zaginęła na 3 dni, miała wypadek i trafiła do szpitala. Wywózka nastąpiła 2 tyg. po jej powrocie do domu. W tajdze komisja kwalifikująca do pracy. Byli z nimi „bieżeńcy” - Żydzi uciekający z Polski przed Niemcami. Boh. chce pracować, bo matka po szpitalu jest niezdolna do pracy, a siostry małe. Dostaje pracę.
[00:33:00] - chodzą w gromadzie do lasu, część wycina gałęzie, część je pali. W lesie cieplej, idzie się tunelem w śniegu wyższym od człowieka. Zostają wyposażeni w kufajki i walonki. Matka i siostry zostają w domu. W lesie palą ognisko, na którym piecze się chleb i topi śnieg do picia. Dla niepracujących małe porcje jedzenia.
[00:35:00] – spanie na nieheblowanych deskach. Średnią siostrę zabierają do rosyjskiego internatu, odległego o 60 km. Siostra nabawia się tam żółtaczki zakaźnej. Matka dostaje zajęcie w baraku z dziećmi, gdzie pilnuje ognia i rąbie drewno, ma Rosjankę do pomocy. Młody, przystojny enkawudzista pomaga matce rąbać drewno.
[00:37:00] – enkawudzista zostaje zastrzelony przez drugiego, nie wiadomo za co. Organizowanie internatu, uczęszczają do niego Polacy i Rosjanie, dostają tam jedzenie, kaszki, ryby, nigdy warzywa. Zbieranie czerwonych jagód na zimę. Ludzie ślepną z powodu braku witaminy C. Boh. idzie do szkoły.
[00:39:00] – przeniesienie do Ałdanu, matka idzie tu do pracy w kołchozie. Boh. przenosi się do internatu w [Boroczonie], 12 km. od matki. Dyrektorką szkoły jest pani Małopolska, wywieziona z Ukrainy. Wywieziony profesor z Uniwersytetu Moskiewskiego uczy je matematyki.
[00:41:00] – prof. Hon, Koreańczyk, naukowiec. Wysyła boh. do dyrektorki, bo niweczy jego wysiłki dając wszystkim ściągać zadania matematyczne. Specjalna lekcja rozwiązywania zadań. Boh. rozwiązuje zadania logarytmiczne w potędze.
[00:43:00] – klasa nie rozumie, co boh. pisze na tablicy. Współczesna historia o pobycie w sanatorium w Nałęczowie i spotkaniu z profesorem matematyki z UW, który zafascynował się jej historią. Siostra boh. jest w niższej klasie tej samej szkoły, ma złe oceny. Nauczycielka geografii każe jej narysować zachodnią granicę Rosji. Dostaje naganę. Boh. jest przewodniczącą internatu. Pokój dzieli z siostrą i trzema Żydówkami.
[00:47:00] – miejsce wywózki boh. to miejsce poszukiwaczy złota. Okolica zdewastowana. Przybycie ojca, przyjechał z Workuty. Boh. napisała wcześniej list do Hucułki z informacją, gdzie się znajdują, a Hucułka wysłała ojcu adres córek.
[00:49:00] – boh. uważa, że to cud, bo napisała do Hucułki na kartce z książki i bez znaczka pocztowego, a mimo to informacja dotarła do adresata. Hucułka: Anna [Gontaruk]. Ojciec dostaje pracę w gminie w Ałdanie.
[00:51:00] – wypracowania po polsku. Wypuszczenie ojca z Workuty po traktacie Sikorski-Majski. Spotkanie z ojcem. Przyjechał „autostopem”, bez grosza, po 4 latach pobytu na Workucie. Współczesne próby odnalezienia Hucułki.
[00:54:00] – za odmowę przyjęcia radzieckiego paszportu ojciec trafia ponownie do więzienia na 6 miesięcy, matka na 4 mies. [Bagrow] to najwyższy rangą enkawudzista w Ałdanie. Boh. z siostrą idą z internatu 14 km do Ałdanu do Bagrowa. Wysłuchuje ich i zwalnia matkę po 4 mies. W szkole wizyta NKWD, zdziwienie, że najlepsze noty w szkole mają Polacy.
[00:56:00] – boh. odmawia wzięcia paszportu radzieckiego. Zostają wywiezieni pod Saratow i osiedleni w miejsce Niemców, których z kolei wywożą do Ałdanu. Matkę i innych zabrano do kołchozu „Kultura”, miała pilnować zboża. W nocy przyjeżdżał dyrektor kołchozu i zabierał ziarno.
[00:58:00] – boh. nie może wytrzymać warunków w kołchozie i jedzie do Saratowa. Chce studiować medycynę. Zgadzają się na jej studia, ale w Leningradzie, boh. nie chce zostawiać matki. Jest 1944 r. Idzie do konsulatu polskiego po radę, doradzają jej, aby zajęła się szkołą w wiosce. Tak robi, zdobywa wyżywienie.
[01:00:00] – Żydówka Stefcia opowiada, co strasznego widziała. Z medycyny nic nie wychodzi. Boh. zatrudnia siostrę jako nauczycielkę w szkole, siostra przychodzi tam głównie najeść się.
[01:02:00] – ojciec dostaje stanowisko urzędnicze w gminie w Saratowie. Boh. pracuje w szkole. Jesień 1944, wielu Polaków idzie do armii Berlinga i walczy pod Lenino, pięciu jej kolegów ginie.
[01:04:00] – [retrospekcja] podczas deportacji ze Lwowa w wagonie jest z nimi bardzo młode małżeństwo z 3-miesięcznym dzieckiem. Nazywali się [Wiesaga]. Po przybyciu na miejsce ojciec dziecka rusza na poszukiwanie jedzenia i lekarza. Ryzykuje życiem, enkawudziści chcą go zastrzelić. Potem wyjeżdżają do Izraela, dziecko przeżyło.
[01:06:00] – dostają polskie paszporty, mogą wyjechać. 9 maja 1945 - informacja o dniu zwycięstwa nie jest rozpowszechniana. Rodzina boh. wraca 7 czerwca 1946 do Polski.
[01:08:00] – pprzyjeżdżają na Psie Pole k. Wrocławia. Ojciec decyduje się iść do Bytomia, aby skontaktować się z Warszawą. Szuka rejestracji ludności, przypadkiem spotyka ojca brata żony kuzyna.
[01:10:00] - decyzja o wyjeździe do Warszawy. Przedtem zjawia się syn najstarszego brata ojca. Zabiera ich do siebie, potem jadą do Podkowy Leśnej, gdzie mieszka najmłodszy brat ojca. Ojciec dostaje pracę oraz mieszkanie na ul. Widok. Boh. idzie na studia medyczne. Po tygodniu od powrotu idzie na egzamin na uniwersytecie.
[01:12:00] – prof. Wojciechowska, wybitna chemiczka, pyta boh., jakie liceum skończyła. Boh. odpowiada, że Jakuck. Boh. zostaje przyjęta. Retrospekcja – historia znalezienia przez ojca w strużce wody na Syberii kawałka złota, złoto zaginęło.
[01:14:00] – po powrocie z Syberii boh. jest zaślepiona nauką, nie myśli o dawnych przeżyciach. Młodsza siostra dostaje się na studia chemiczne. Na Syberii boh. zachorowała na anoreksję i do dziś może nie jeść nic. Młodsza siostra z kolei (obecnie w Ameryce) zjada ogromne ilości jedzenia. Matka miała w rodzinie 2 lekarzy, którzy wyjechali w 1905 r. do Ameryki.
[01:16:00] – wcześniej w szpitalu Dzieciątka Jezus lekarz leczył babkę matki boh. Lekarz zakochał się w niej i zabrał ją do Ameryki. Spotkanie na Mazurach pana z Chicago, przyjaciela tego lekarza. Po wojnie daleka kuzynka przyjeżdża z Ameryki i namawia boh. do wyjazdu do USA. Boh. odmawia, zamiast niej jedzie siostra. Boh. namawia ją do znalezienia pracy w laboratorium.
[01:18:00] – siostra boi się, że nie zna angielskiego. Idzie do pracy fizycznej, której boh. nigdy by się nie podjęła mając dyplom i wiedzę. Stosunek Rosjan i enkawudzistów do boh.
[01:20:00] – uczucia towarzyszące boh., gdy wraca do wydarzeń z wojny. Boh. podkreśla dobro, jakiego zaznała na wygnaniu, szczególnie w zakresie edukacji.
[01:22:00] – po powrocie do Polski nie może mówić o swojej historii. Nie ma problemów z pracą ani edukacją. Ojciec pracuje, umiera w 1967 r. Matka dożywa 97 lat.
[01:24:00] – boh. ma dwoje dzieci. Po pierwszym dziecku boh. choruje na zaśniad groniasty i przez 2 lata nie może mieć dzieci. Prof. Bulska. Kolejne dziecko przychodzi na świat 7 lat później. Mąż boh. jest chirurgiem, dyrektorem szpitali, m.in. Bielańskiego. Zostaje zwolniony, ale dostaje propozycję wyjazdu za granicę na kontrakt.
[01:26:00] – mąż wyjeżdża, boh. zostaje w Polsce z dziećmi i chorą matką. Córka studiuje medycynę, syn architekturę. Mąż nakazuje jej przyjazd do Tunezji, jedzie tam razem z dziećmi. Zostaje ordynatorem oddziału chorób wewnętrznych, jej mąż jest ordynatorem chirurgii. Anegdoty z życia zawodowego: mąż ma amputować nogę i orientuje się w porę, że przygotowano do amputacji nogę zdrową, historia zagubionego na plaży penisa - szukanie penisa przez pracowników szpitala i znalezienie go w piasku. [++]
[01:30:00] – opowieści ojca o Workucie jako wygnaniu dla najgorszych złoczyńców. Zebranie Związku Sybiraków, boh. spotyka mężczyznę o podobnych do ojca losach. Wspomnienie przybycia ojca z Workuty do miejsca ich zesłania.
[01:32:00] – podziw boh. dla ojca, że po 4 latach ciężkiego więzienia przyjechał do nich „autostopem”. Jak odsiadywał 6 miesięcy za nieprzyjęcie rosyjskiego paszportu, liczono się z nim, miał osobowość. Spełnienie przez ojca marzenia boh. o posiadaniu roweru. Gdy ojciec umiera, boh. jest na kontrakcie w Tunezji, nie może przyjechać. Ojciec przed śmiercią pisze do niej list, że nie ma jej i czuje się samotny.
[01:34:00] – [retrospekcja] podróż ciężarówkami z Tyndy. W transporcie dużo Żydów, relacje dobre, nigdy się nie kłócono.
[01:36:00] – przyjaciółka boh. była córką Żyda. Historia studenta-Żyda, który zakochał się w córce Banacha. Musiał wyjechać do Izraela z matką, płakał, nie chciał zostawiać Banachówny. Został profesorem.
[01:38:00] – na wygnaniu nie obchodzono polskich świąt ani nie było polskich rozrywek. Wigilię rodzina boh. obchodziła sama w domu. Historia starszego kolegi z klasy boh., od Irkucka jechali tym samym pociągiem. Bardzo kochał swoją matkę, ona umiera. Pisze potem książkę, wspomina w niej o boh. Zachowania starszych dziewczyn nie do pomyślenia dla boh.
[01:40:00] – wspomnienie siostry kolegi, która chciała żyć. Przyjaźnie z klasy boh. Kolega, który zostaje wielkim chemikiem w Krakowie, ślub z koleżanką. [Bełdowscy]. Spotkania Sybiraków.
[01:42:00] – obecna sytuacja Związku Sybiraków. Dawniej spotkania w restauracji Dom Polski Piotra Adamczyka, obecnie na ul. Marszałkowskiej w Przystanku Historia. Spotkania są rzadsze i skromniejsze. Skargi na Zarząd, że bierze połowę składki, którą płacą członkowie.
more...
less