Półtawska Wanda
Wanda Półtawska z domu Wojtasik (ur. 1921, Lublin) w czasie okupacji działała w konspiracji, była także harcerką. W 1941 została aresztowana i trafiła do więzienia na Zamek Lubelski, następnie została wywieziona do KL Ravensbrück. Wspomina swoją działalność konspiracyjną i życie w obozie, gdzie była poddawana eksperymentom pseudomedycznym. Po wojnie osiedliła się w Krakowie, gdzie zajęła się psychiatrą i wychowaniem do życia w rodzinie. Była bliską przyjaciółką papieża Jana Pawła II, obecną przy jego śmierci.
more...
less
[00:00:06] Boh. spędziła w Lublinie dzieciństwo i młodość. W 1946 przyjechała na studia do Krakowa.
[00:00:22] Boh. urodziła się w 1921 r. – atmosfera przedwojennego Lublina, wychowanie pokolenia urodzonego w niepodległej Polsce. Refleksje na temat życia w dwudziestoleciu międzywojennym i wyznawanych wartości.
[00:01:46] Edukacja boh. i jej starszych sióstr – jedna chodziła do żeńskiej szkoły Arciszanek, druga do szkoły prowadzonej przez Siostry Brygidki. Boh. chodziła do szkoły Sióstr Urszulanek – wybuch wojny, zdanie matury na tajnych kompletach, wysoki poziom nauczania.
[00:04:13] Trwałość przyjaźni zawartych w szkole Urszulanek. Refleksje na temat współczesnej młodzieży.
[00:05:00] Wspomnienie księdza katechety – przewodnika duchowego. Wychowanie patriotyczne i religijne, przynależność do harcerstwa – jego rola w kształtowaniu postaw młodzieży.
[00:06:33] Brak zaskoczenia wybuchem wojny. W lipcu 1939 r. boh. była na obozie harcerskim blisko granicy z Niemcami – zwiastuny nadciągającej wojny. Przygotowywanie młodzieży na ewentualność wojny – kursy pielęgniarskie.
[00:09:03] W 1939 r. boh. była drużynową, napięta atmosfera w mieście pod koniec wakacji – rowy przeciwlotnicze wzdłuż Ogrodu Saskiego. Walka Polaków podczas II wojny światowej.
[00:10:28] Wpływ września 1939 na życie boh. Udział harcerek jako pielęgniarek, kucharek, łączniczek w obronie Lublina. W sierpniu boh. dostała mapę z zaznaczonymi adresami koleżanek – system powiadamiania harcerek z drużyny im. „Orląt Lwowskich”.
[00:13:18] Patriotyczne tradycje w rodzinie, kult Marszałka – boh. dostała imię po córce Piłsudskiego. Świadomość i duma narodowa – poczucie klęski po wojnie.
[00:14:58] Cała drużyna harcerska przystąpiła do Związku Walki Zbrojnej. Aresztowanie boh. 17 lutego.
[00:15:25] Boh. wyszła z domu 1 września 1939, a wróciła 17-go – protesty mamy, postawa ojca.
[00:15:50] Konspiracja – świadomość podjętego ryzyka. Pobyt w Ravensbrück – w obozie nie było przypadkowo aresztowanych osób. Szpiegostwo niemieckie przed wojną – aresztowania nauczycielek po wkroczeniu Niemców. Boh. po wojnie znalazła swoje nazwisko na liście będącej w posiadaniu Gestapo.
[00:17:30] Powojenne szykany władz polskich wobec byłych więźniarek z Ravensbrück – aresztowania przez UB, boh. była pozbawiona praw wyborczych podczas pierwszego głosowania. Działania komunistów jako emanacja siły diabelskiej – ateizacja społeczeństwa, likwidacja wierzącej elity. Poczucie przegranej po wygranej wojnie – zderzenie boh. z nową rzeczywistością po przyjeździe do Krakowa. [+]
[00:19:33] Pierwsze dni po wybuchu II wojny – pomoc boh. i harcerek z jej drużyny w szpitalu wojennym zorganizowanym w klasztorze Bobolanum – przynoszenie rannych do szpitala, praca chirurga.
[00:20:30] Porównanie młodych mężczyzn czasu wojny ze współczesnym pokoleniem. Rozwinięta duchowość i świadomość przedwojennej młodzieży – porównanie z czasami obecnymi.
[00:21:09] Harcerki jednego z zastępów rejestrowały ochotników do obrony Lublina – zgłoszenie się trzypokoleniowej rodziny. Wydawanie przez harcerki mundurów i broni. 17 września – ucieczka polskich oficerów z garnizonu – sprzątanie pomieszczeń przez harcerki, by zatrzeć wrażenie popłochu. Wkroczenie Niemców do Lublina. Zniszczenie pozostawionych mundurów i broni. [+]
[00:24:26] Podkreślenie wagi wyznawanych wartości w pokoleniu przedwojennym. Podziw dla wojennego zrywu narodu.
[00:25:11] Terror niemieckiej okupacji, działalność Gestapo. Zamknięcie szkół i aresztowania wśród inteligencji jako przejaw działania szatana. Nawiązanie do czasów współczesnych i porównanie człowieka stworzonego i urodzonego. Rady przedwojennego księdza katechety. Inteligencja narodu, wykształcenie w duchu „być”, a nie „mieć”. Rola nauczycieli w przedwojennych szkołach. Brak realnej możliwości pomocy rannym wpłynął na wybór drogi życiowej boh.
[00:27:50] Wpływ wiary na przedwojenne pokolenie. Rola edukacji – boh. i jej koleżanki kontynuowały naukę na tajnych kompletach – organizacja tajnego nauczania. Represje niemieckie – aresztowania i rozstrzeliwanie na ulicach.
[00:28:50] Podczas bombardowania Lublina jedna z bomb trafiła w magazyn wydawnictwa Św. Wojciecha – ratowanie książek z płonącego magazynu przez harcerki. Postanowienie z dzieciństwa, by codziennie przeczytać jedną książkę. [+]
[00:30:35] Bombardowanie Lublina we wrześniu 1939 r. – boh. odebrała poród w schronie w Ogrodzie Saskim, zawiązanie pępowiny sznurowadłami z tenisówek. [+]
[00:32:03] Działalność w harcerstwie – zdobywanie sprawności było przygotowaniem do dorosłego życia. Refleksja na temat życia w przedwojennej Polsce. Utrata elit w czasie wojny, powojenny komunistyczny terror i szykany.
[00:33:23] Boh. podjęła studia medyczne w Lublinie – jej postawa wobec aborcji i refleksje na ten temat: „klęska narodu, który stracił ‘świętość’ swoją”. Przywołanie współczesnych obrad sejmu dotyczących tego tematu. Rola mężczyzn w boskim planie powoływania życia. Zakaz aborcji przed wojną – surowe kary dla lekarzy. Opinia na temat powojennych lekarzy dokonujących aborcji.
[00:34:57] Boh. będą w Rzymie dowiedziała się o ustawie zakazującej aborcji. Pytanie papieża do pediatrów. Współpraca z Antonim Ziębą w obronie dzieci nienarodzonych.
[00:36:37] Wpływ wojny i czasów komuny na ludzi – demoralizacja i zagubienie duszy. Przyzwolenie na aborcję konsekwencją zabijania na wojnie.
[00:37:21] Rozważania na temat działalności Parlamentu Europejskiego i ludzi, którzy nie chcą być szczęśliwi. Podział społeczeństwa – odwieczna walka dobra ze złem. Brak wychowania duchowego po wojnie. Opinia na temat ludzi u władzy w czasach powojennych.
[00:38:50] Opinia arcybiskupa o współczesnej medycynie, która stała się weterynarią z powodu utraty przez ludzi pierwiastka duchowego. Moralne zniszczenie ludzi przez wojnę.
[00:39:33] Rozmowy o Bogu z koleżanką z Ravensbrück. Opinia na temat przedwojennej młodzieży. Współczesne spotkania z chłopcami zorganizowane przez zakonników. Dywagacje na temat aborcji i współczesnych pokoleń tchórzliwych mężczyzn.
[00:41:56] Utrata wiary u współczesnych ludzi. Refleksja na temat katolików, którzy łamią przykazania. Spotkanie z młodzieżą – znajomość 10 przykazań.
[00:43:04] Duszpasterstwo lekarzy i studentów prowadzone przez Karola Wojtyłę – jego nauki. Rozważania na temat świadomości i istoty człowieczeństwa oraz relacji między wiarą a rozumem. Deprecjonowanie wiary przez komunistów. Gloryfikacja przedwojennego pokolenia.
[00:44:42] Lekcje wychowawcze prowadzone przez zakonnicę – światłe wypowiedzi na temat małżeństwa. Wymarcie pokolenia mądrych ludzi.
[00:45:38] Dywagacje na temat zniszczenia Europy podczas wojny, zniszczenie duchowości jednostki ludzkiej. Świadomość duchowa Polaków przed wojną porównana do dzisiejszej technicyzacji.
[00:46:43] Boh. jako drużynowa była odpowiedzialna za 40 harcerek – życie poświęcone młodzieży.
[00:47:16] Przed wojną nikt nie kradł, po wojnie boh. została okradziona w kościele Mariackim, ostrzeżenia przed złodziejami w Częstochowie – zniszczenie duszy narodu przez wojnę.
[00:47:50] Wiara Karola Wojtyły w ducha narodu. Nauki papieża Jana Pawła II. Rozważenia na temat tego, czym jest uniesienie mistyczne.
[00:49:01] Dehumanizacja ludzi przez wojnę. Odpowiedzialność za właściwe wychowanie młodzieży. Współczesna potrzeba autorytetów, zmiana postrzegania i traktowania nauczycieli przez uczniów – przedwojenna wspólna praca szkoły i domu nad wychowaniem młodych ludzi. Opinia na temat współczesnego systemu szkolnego i tego, jak się buduje autorytety.
[00:51:48] Refleksje na temat ludzkich osądów, przekazów medialnych oraz sformułowania życzeń „wszystkiego najlepszego”. Rozwijanie talentu jako droga do szczęścia i sukcesu.
[00:53:37] Wojna niszczyła ludzkie dusze. Ostatnie zdanie wypowiedziane przez papieża Jana Pawła II – wypracowywanie mądrości bożej, życie z zachowaniem boskich przykazań. Zainicjowanie przez papieża Światowych Dni Młodzieży – jego słowa na pierwszym spotkaniu z młodzieżą w Paryżu.
[00:56:30] Drugie spotkanie papieża Jana Pawła II z młodzieżą w Paryżu – wskazówki dla młodych mężczyzn, jak mają traktować kobiety. Rola podziwu i czułości we wzajemnych relacjach. Polskie statystyki rozwodów. Podziw boh. dla swoich nauczycieli. Eksperyment dotyczący czułości podczas spotkania opłatkowego małżeństw. Różnice między podnieceniem a czułością. Uduchowienie pokolenia przedwojennego. Brak współcześnie nauczycieli duchowości.
[00:59:44] Wykłady z psychopatologii dla nauczycieli. Wiedza i wiara pokolenia przedwojennego przeciwstawiona postawie współczesnej młodzieży, która nie jest zainteresowana doskonaleniem się i rozwojem duchowym, a jedynie posiadaniem. Rozumienie pojęć: Bóg, Honor, Ojczyzna w czasach młodości boh.
[01:01:10] Praca boh. dla Polski i gotowość poniesienia śmierci za ojczyznę. Opinia na temat współczesnej młodzieży licealnej i jej postrzegania Polski. Zniszczenia wojenne: materialne i duchowe.
[koniec samodzielnej narracji, początek wywiadu - świadek odpowiada na pytania]
[01:01:58] Stosunek papieża Jana Pawła II do kobiet.
more...
less