Kling Kazimierz cz. 1
Kazimierz Kling (ur. 1940, Wólka Kotowska) – jego ojciec był przed wojną kierownikiem szkoły w Wólce Kotowskiej. W 1943 roku, w obliczu zagrożenia ukraińskimi atakami, rodzinie udało się przedostać z Wołynia do Dębicy, a następnie Opatowca, gdzie doczekali wyzwolenia. W pierwszych latach powojennych rodzina zamieszkiwała we wsiach Pełczyska, Kalonka, Besiekiery i Dobra, w których rodzice pracowali jako nauczyciele. W 1953 roku sprowadzono się do Żyrardowa, gdzie Kazimierz Kling uczęszczał do liceum ogólnokształcącego. W 1957 roku rozpoczął studia na wydziale elektrycznym Politechniki Warszawskiej, które ukończył w 1963 roku. Podjął pracę w Instytucie Łączności w Miedzeszynie, skąd po dwóch latach przeniósł się do Biura Konstrukcyjnego Przemysłu Motoryzacyjnego (późniejszy Przemysłowy Instytut Motoryzacji – PIMOT). W latach 1979-1981 był zatrudniony w wydawnictwie naukowo-technicznym SIGMA jako redaktor naczelny pisma poświęconego hydraulice siłowej. W czerwcu 1981 roku w ramach kontraktu przedsiębiorstwa handlu zagranicznego Polservice podjął pracę w amerykańskiej firmie MTS, w jej oddziale w Berlinie Zachodnim. W 1986 roku wrócił do Polski i założył firmę ELHYS Sp. z o.o., działającą do dzisiaj. W 1964 roku poślubił Eugenię Mackiewicz. Mają dwie córki: Monikę (ur. 1971) i Joannę (ur. 1977).
more...
less
[00:00:10] Autoprezentacja boh. urodzonego w 1940 r. w Wólce Kotowskiej na Wołyniu.
[00:00:45] W czasie rzezi na Wołyniu boh. miał trzy lata – pamięć dziecka. Ukraińcy napadali na polskie wsie nocami – stosowana taktyka. Kobiety z dziećmi spędzały noce w okolicznych bagnistych lasach, gdzie chodzono po ułożonych balach – zapamiętane obrazy. [+]
[00:02:44] Ojciec Klemens Kling ukończył seminarium nauczycielskie przed I wojną światową i wcielono go armii austriackiej. Dostał się do rosyjskiej niewoli i jako jeniec przebywał na Syberii. Potem w Wólce Kotowskiej był przez 25 lat kierownikiem szkoły podstawowej. W 1939 r. wieś zajęli sowieci, którzy namawiali chłopów do wstępowania do kołchozu. Ojciec, który znał rosyjski, został kierownikiem szkoły. Na lekcje przyjeżdżał inspektor szkolny, który w czasie pierwszej wizyty zrewidował prywatne pokoje rodziny. W szafie zobaczył trzy palta i bardzo go to zdziwiło – tłumaczenie ojca.
[00:05:20] W 1941 r. zaczęła się okupacja niemiecka – zachęcanie ukraińskich nacjonalistów, którzy chcieli zniszczyć wszelkie ślady polskości. Wólka Kotowska była wsią polską, ale w sąsiednich wsiach mieszkali Ukraińcy. Gdy ataki się nasilały, ojciec, znający niemiecki, dogadał się z żołnierzami, kierowcami ciężarówki przywożącej wyposażenie – podróż do Dębicy za boczek i słoninę. Po jakimś czasie przeniesiono się do Opatowca, skąd pochodziła matka i tam mieszkano do wyzwolenia.
[00:07:00] Po zakończeniu wojny rodzice jako nauczyciele dostali przydział do szkoły w Pełczyskach, potem co kilka lat zmieniali miejsce pracy. Gdy boh. miał iść do szkoły średniej, przeprowadzono się do Żyrardowa. Tu ukończył Liceum im. Stefana Żeromskiego. Potem studiował na Wydziale Elektrycznym Politechniki Warszawskiej.
[00:08:22] Po studiach pracował m.in. w Przemysłowym Instytucie Motoryzacji, gdzie badano auta. Zakupiono stanowisko badawcze, które instalowała amerykańska firma. Boh. pracował z Amerykanami przy jego uruchomieniu, a potem tam pracował. Postrzeganie inżynierów amerykańskich – ich sposób zachowania, wiedza. Boh. chciał pracować u Amerykanów i dzięki Polserwisowi wyjechał do Berlina, gdzie podjął pracę w amerykańskiej firmie MTS. Polserwis za pośrednictwo pobierał 1/3 wynagrodzenia. Pieniądze wpłacano w Misji Wojskowej, ponieważ nie było polskiej ambasady. Członkowie Misji nie dostawali pieniędzy z Warszawy i cieszyły ich wpłaty. Boh. pracował w Berlinie przez 5 lat, w tym czasie rodzina mieszkała w Polsce – powrót w 1986 r.
[00:12:30] Boh. założył w Polsce firmę z ograniczoną odpowiedzialnością – trudności w czasie załatwiania formalności, rozmowa z burmistrzem Ochoty. W firmie serwisowano urządzenia do badania trwałości samochodów.
[00:14:48] Obawy przed wyjazdem do pracy w Berlinie – propaganda podkreślająca słabą wydajność pracy w Polsce. W pracy w Niemczech była przerwa na obiad i dwie przerwy na kawę – konfrontacja z rzeczywistością. W firmie pracowali Amerykanie i Niemcy – traktowanie boh.
[koniec samodzielnej relacji – świadek odpowiada na pytania]
[00:17:06] Przedstawienie rodziców: ojciec Klemens Kling skończył Seminarium Nauczycielskie w Samborze i został wcielony do wojska na początku I wojny światowej. Dostał się do rosyjskiej niewoli i pięć lat przebywał na Syberii, do Polski wrócił w latach 20. i podjął pracę w wiejskiej szkole w Wólce Kotowskiej. Matka Kazimiera Wawrzykowska urodziła się w Opatowcu i skończyła Seminarium Nauczycielskie w Kielcach. Miała trzy siostry, Dionizja także ukończyła seminarium nauczycielskie i była autorką wielu książek o sytuacji kobiet. Matka po skończeniu seminarium nie mogła znaleźć pracy i pracowała na zastępstwa. Ponieważ sytuacja przedłużała się, wyjechała na Kresy, gdzie były miejsca pracy dla nauczycieli, którzy dostawali także tzw. dodatek kresowy. Matka, o 19 lat młodsza od ojca, podjęła pracę w szkole, której był kierownikiem. Boh. został poczęty już po wybuchu wojny – rozważania na temat odpowiedzialności rodziców.
[00:21:30] Boh. jako dziecko był na przyjęciu i pamięta kieliszek, który spadł i odpadła mu nóżka – próby postawienia kieliszka. Ojciec w szklanym gąsiorku robił masło – technologia produkcji. Jeden z uczniów szkoły bawił się z boh., który wziął obcęgi i rozbił gąsior ze śmietaną. Inne migawki ze wczesnego dzieciństwa.
[00:24:13] We wsi było wspólne pastwisko, pastuch zabierał krowy z gospodarstw i przyprowadzał wieczorem. Rodzice mieli krowę Kalinę, która pewnego dnia wyminęła boh. stojącego w wąskiej bramie.
[00:25:33] Boh. nie pamięta napaści Ukraińców na wieś w dzień, ale zdarzały się ataki nocami. Boh. nie zapamiętał drogi w skrzyni na ciężarówce do Dębicy, ale mówiono mu, że był grzeczny. Rodzina uciekła z Wołynia jesienią 1943. Żołnierze niemieccy kupowali na wsi mięso i wysyłali rodzinom. Dzięki znajomym gospodarzom ojciec zgromadził kilkadziesiąt kilogramów słoniny i boczku, co było opłatą za przejazd rodziny. Podróżowano w zamkniętej skrzyni do przewozu broni, kontrole tam nie zaglądały. Miejscowi nie rozważali ucieczki do Polski, ponieważ nie mieli tam krewnych. Matka miała rodzinę w Opatowcu i Dębicy i dlatego zdecydowano się na ucieczkę.
[00:28:45] Rodzina wyjechała już po ataku na Wólkę Kotowską. Niektórzy z młodych chłopaków mieli broń i byli w stanie się bronić. Ukraińcy atakowali nocami podpalając domy. Obecnie wieś nie istnieje, w lesie stoi krzyż, który ją upamiętnia. Powody, dla których ojciec nie należał do samoobrony.
[00:30:33] W czasie I okupacji sowieckiej w okolicy nie było deportacji. Namawiano ludzi do wstępowania do kołchozów. Przyjeżdżali prelegenci mówiący, że chłopi zostali uwolnieni od polskich panów.
[00:31:45] Ojciec przyjaźnił się z rodziną Babińskich, którzy mieli czterech synów. Ojciec finansował naukę dwóch z nich w szkole średniej. Po ucieczce rodziców kontakty się zerwały, ale potem odnowiono je, ponieważ Babińscy przyjechali na Ziemie Odzyskane. Klemens i Władysław Babińscy odwiedzili ojca. Władysław był kapitanem LWP i przyjechał w mundurze.
[00:33:56] Ojciec miał dwóch braci, starszy Mieczysław mieszkał w rodzinnych Koniuszkach, a w czasie repatriacji wyjechał na Ziemie Odzyskane. Stryj kilka razy przyjechał w odwiedziny. Młodszy brat ojca Jerzy Kling skończył studia prawnicze i pracował w Łodzi.
[00:35:00] Boczek i słoninę potrzebną, by zapłacić za przejazd rodziny, zebrali miejscowi chłopi. Ojciec był bardzo poważanym człowiekiem – jego charakter. We wrześniu 1939, podobnie jak inni nauczyciele, dostał kartę mobilizacyjną i miał się stawić w wyznaczonym miejscu. Po pięcioletniej niewoli znał Rosjan i nie miał o nich dobrego zdania. Jeńcy byli w obozie nad jeziorem Bajkał. Pewnej nocy jeden z nich chciał wzniecić bunt, o zdanie zapytano pułkownika, który nie zaaprobował inicjatywy. Rano okazało się, że obóz jest obstawiony karabinami maszynowymi, a strażnicy wiedzieli o zamiarze buntu. Ojciec brał ślub w polskim mundurze, ale potem go zdjął i nie udał się do punktu mobilizacyjnego. Dwaj koledzy, którzy poszli do wojska, zginęli w Katyniu. Mieszkańcy wsi wiedzieli, że ojciec był oficerem rezerwy, ale po wejściu Rosjan nikt na niego nie doniósł. [+]
[00:39:14] Po przyjeździe do Dębicy zamieszkano u ciotki Leokadii Mikołajków, jej mąż był felczerem. Boh. zgubił się na plantacji tytoniu. Po jakimś czasie rodzice wyjechali do Opatowca, gdzie mieszkała babcia i były lepsze warunki mieszkaniowe. W Opatowcu boh. chodził z ojcem na spacery nad Wisłę – wspomnienie statków na rzece.
[00:42:04] W czasie ofensywy sowieckiej w Opatowcu nie było walk – wygląd czerwonoarmistów, wspomnienie żołnierki. Gdy Niemcy uciekali, jeden z nich krzyczał i machał bronią, ojciec zrozumiał, że mężczyzna potrzebuje siekiery i gospodyni dała mu ją. Potem kobieta miała pretensje do ojca z powodu utraty siekiery.
[00:43:50] Po wyzwoleniu rodzice jako nauczyciele dostali przydział pracy w pobliskich Pełczyskach – szkoła była koło kościoła i dzieciaki oglądały pogrzeby. Komentarz jednej z dziewczynek na widok rozpaczającej kobiety.
[00:45:08] W okolicy zdarzały się rabunki, pewnego dnia rozbito kłódkę i ukradziono kury. Pełczyska były biedną wsią, dzięki pomocy stryja Jerzego, który mieszkał w Łodzi, rodzice przenieśli się do Kalonki. Szkoła była niewielka, miała tylko dwie izby lekcyjne. Po dwóch latach przeniesiono się do wsi Dobra, w której był kościół katolicki oraz kościół Mariawitów. Na lekcje religii przychodzili dwaj księża. Dzieci przynosiły nauczycielom żywność, więc w zamożniejszej wsi lepiej się żyło.
[00:48:05] Poza rodziną Babińskich rodzice nie mieli po wojnie kontaktu z innymi mieszkańcami Wólki Kotowskiej. Matka chciała mieszkać w Warszawie, wyjazd na Wołyń nie cieszył jej i nie chciała tam wracać. Po wojnie przeprowadzano się, ponieważ ojciec obawiał się wybuchu III wojny, przeczytał, że promień rażenia bomby atomowej to 80 km i nie chciał się zbliżać do Warszawy. Ciotka Dionizja mieszkała w Warszawie, matka często narzekała na życie na wsi. Matka odżyła po przeprowadzce do Żyrardowa. Wśród uczniów rodziców nie było sierot, nawet jeśli ktoś z rodziców zginął, to dzieckiem opiekowała się rodzina – specyfika życia na wsi.
[00:51:12] W Żyrardowie boh. uczył się w liceum, a rodzice pracowali w szkołach. W mieście mieszkał lumpenproletariat i ojciec, mający już swoje lata, nie dawał sobie rady z dziećmi. Ojciec zaliczył korespondencyjny kurs bibliotekarski i pracował jako bibliotekarz. Dzieci wiejskie były religijne i pokorne, dzieci z miasta przeklinały. Jedna z nauczycielek w szkole podstawowej nr 2, która wychowała się w domu dziecka, biła dzieci paskiem. Na uwagi kolegów odpowiadała, że ją także bito. Matka jako nauczycielka radziła sobie z trudnymi dziećmi.
[00:55:05] Boh. rozpoczął naukę jako sześciolatek i do liceum poszedł w 1953 r. mając 13 lat. Reakcje po śmierci Stalina. Rodzice mieli negatywny stosunek do władzy ludowej. Matka wspominała przedwojenną Warszawę. Ojciec wiedział, że w Katyniu zginęli jego koledzy. Boh. jako dziecko nie wiedział o obozach koncentracyjnych.
[00:57:14] W szkołach po wojnie uczniów jednej klasy mogła dzielić różnica wieku – gdy boh. poszedł do liceum, już tego nie było. Boh. był dzieckiem ze wsi i miał problemy w żyrardowskiej szkole, ponieważ wyśmiewano go. Pomimo tego był dobrym uczniem. Żyrardów podobał się boh., wrażenie robiły domy fabryczne. Początkowo mieszkano w wynajętym pokoju w Suchej Żyrardowskiej, do miasta dojeżdżano pociągiem. Potem zamieszkano w mieszkaniu na poddaszu zwolnionym przez jednego z nauczycieli. W międzyczasie wybudowano nową szkołę podstawową nr 6, matka przeniosła się tam i dostała mieszkanie w szkole. Na studia boh. dojeżdżał z Żyrardowa.
[01:00:23] Gdy mieszkano we wsi Lisna, niedaleko był poligon Korpusu Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Rodzice robili zakupy w dobrze zaopatrzonej kantynie. Na zakończenie roku szkolnego grała orkiestra wojskowa. Pewnego dnia zabrano uczniów wojskową ciężarówką na wycieczkę do Warszawy. Dzieciaki jeździły ruchomymi schodami – wrażenia z miasta i po zetknięciu z cudem techniki. Uczniowie nie brali udziału w odbudowie stolicy.
[01:03:54] Sytuacja w kraju w 1956 r. – filmy pokazywane w Kronice Filmowej, pozytywna ocena Gomułki. Postrzeganie powstania na Węgrzech – przedstawienie wydarzeń przez oficjalną propagandę.
[01:05:50] Matka chciała, by syn był inżynierem, więc boh. wybrał studia na Wydziale Elektrycznym Politechniki Warszawskiej – postrzeganie profesji inżyniera. Boh. podobała się atmosfera na uczelni. Wspomnienie wykładu prof. Hempla z analizy matematycznej. Boh. nie chciał mieszkać w akademiku, dojeżdżał do Żyrardowa i ominęło go życie studenckie. Wielu kolegów z akademików repetowało, zdarzały się przypadki pijaństwa.
[01:09:45] Będąc na czwartym roku boh. zachorował, matka przykładała mu do pleców rozgrzaną fajerkę. Gdy zaczął pluć krwią, zdiagnozowano u niego gruźlicę. Boh. przez trzy miesiące leczył się w Instytucie Gruźlicy przy ul. Płockiej – wytyczne w sprawie leczenia. Po przyjęciu 150 zastrzyków streptomycyny boh. ogłuchł. Po wyjściu ze szpitala zamieszkał w akademiku dla rekonwalescentów przy ul. Górnośląskiej, były tam dobre warunki. Nowe metody leczenia gruźlicy przynosiły dobre efekty i nie było konieczności wyjazdu do sanatorium. Przed laty gruźlica była wyrokiem śmierci – postęp w medycynie.
[01:14:10] W Łodzi i okolicach mieszkało wielu Niemców, gdy uciekli, zostały opuszczone gospodarstwa. Gdy mieszkano w Dobrej niedaleko Łodzi, ojciec złożył podanie, w którym napisał o utracie gospodarstwa w Wólce Kotowskiej. Przyznano mu gospodarstwo poniemieckie, ale gdy tam poszedł okazało się, że już je ktoś zajął. Ojciec powiedział, że ma nakaz, a chłop wyciągnął siekierę i ojciec wycofał się.
[01:16:33] Boh. jako student odbywał praktyki, pierwsza była instalacyjna, więc wykuwał bruzdy pod instalacje w ścianach budowanych domów. Potem miał praktykę w zakładach Szpotańskiego w Międzylesiu, gdzie produkowano aparaturę elektryczną. Był też na praktyce w Hucie Warszawa – przygotowanie do przyszłej pracy. Studenci żyli techniką i jej osiągnięciami.
[01:18:00] Po studiach, ale przed dyplomem, boh. pracował w Instytucie Łączności w Miedzeszynie. Tam zrobił dyplom praktyczny. Po dwóch latach bez podwyżki pensji przeniósł się do Biura Konstrukcyjnego Przemysłu Motoryzacyjnego, później PIMOT, gdzie wyrabiano elektroniczną aparaturę pomiarową. Boh. dostał wyższą pensję a praca była ciekawa.
[01:21:05] Współpracowano z FSO – upolitycznienie zakładów pracy. Namawiano do uczestnictwa w uroczystościach religijnych, np. z udziałem prymasa Wyszyńskiego, celem zapobiegania „ekscesom” – zebrania partyjne. Kilku młodszych techników poszło na mszę i potem opowiadali, co się działo. W Instytucie Łączności pracował starszy inżynier, który po aresztowaniu Wyszyńskiego wyraził swoją opinię i po donosie został aresztowany. Inżyniera zabrano z pracy i rodzina długo nie wiedziała, co się z nim stało – świadomość tego, jak wygląda rzeczywistość w PRL. [+]
[01:24:58] Na Politechnice, zanim boh. zaczął tam studiować, były zajęcia z wiedzy o świecie współczesnym. Wykłady w małej auli prowadził aktyw partyjny. Powody, dla których nikt ze studentów nie chciał siedzieć w pierwszym rzędzie. Rozmowy z prowadzącymi zajęcia.
[01:26:40] Boh. miał na studiach szkolenie wojskowe, zajęcia terenowe odbywały się na Polu Mokotowskim. Większość oficerów mówiła z rosyjskim akcentem. Pewnego dnia podczas powrotu z zajęć brakowało łopatki saperskiej i kursanci zostali zrugani za niedbałość – informacja o zaginięciu broni. Po zachorowaniu na gruźlicę boh. został zwolniony z wojska, a koledzy pojechali na ostatni obóz do Dęby Rozalin.
[01:29:10] W Instytucie Łączności boh. pracował na początku lat 60., dyplom obronił w 1963 r. Praca w PIMOT, gdzie robiono samochodom pomiary dynamiczne. Odpowiednią aparaturę kupowano, ale do jej obsługi potrzebni byli fachowcy. W jednym z modeli aut ciężarowych pękał element – metody poszukiwania źródła usterki. Pierwsze samochody montowano z włoskich części – proces zastępowania ich częściami polskimi, porównywanie cykli pracy. Na jednym ze stanowisk badano paski klinowe – wyliczenia ich wytrzymałości. Dochodzenie do wyników metodą prób. Badano też prototypy polskich konstrukcji – szukanie metod pomiarowych.
[01:35:42] Boh. pracował w PIMOT do 1979 r., jeździł na Targi Poznańskie, gdzie oglądał aparaturę z Zachodu – porównanie wyjazdu na Targi z wyjazdem za granicę. Poczucie, że tamci inżynierowie są lepsi. Boh. uczył się angielskiego w czasach licealnych – poziom lekcji, dodatkowo uczył się sam. W tamtych czasach nie uczono się języka angielskiego. Boh. już jako młody człowiek uważał, że postęp techniczny idzie z Zachodu. W PIMOT boh. pracował z Amerykanami pod koniec lat 70., niedługo potem stamtąd odszedł.
[01:40:04] Boh. znał angielski i dorabiał tłumacząc patenty. Jego pracę nadzorował inżynier pracujący w biurze handlu zagranicznego. Pewnego dnia wspomniał o możliwości wyjazdu serwisowego do Bangladeszu, gdzie Polska wysłała dużo aparatury pomiarowej. Boh. wyjechał na cztery miesiące w 1974 r. i przeżył szok kulturowy. Zajmował się uruchamianiem aparatury, m.in. urządzenia do pomiaru promieniowania. Urządzenie przyjechało w skrzyni, do tego były ołowiane kasetki z napromieniowanymi próbkami. Miejscowemu profesorowi wyjaśniono działanie urządzenia i dano mu kopię instrukcji. Mentalność mieszkańców Bangladeszu. Podczas wyjazdu boh. nauczył się biegle mówić po angielsku. Przed wyjazdem boh. nie był weryfikowany w jakiś szczególny sposób. Bangladesz był biednym krajem, powstał dwa lata wcześniej i badano jego rynek pod kątem ewentualnego handlu.
[01:46:53] Boh. podpisał kontrakt w Polserwisie i zobowiązał się przekazywać 1/3 wynagrodzenia. Z delegacją zameldował się w Misji Wojskowej w Berlinie Zachodnim obawiając się indoktrynacji, ale nic takiego nie miało miejsca. O Berlinie Zachodnim mawiano, że jest siedliskim szpiegów – porada udzielona przez pracownika Misji.
[01:48:54] Dyrektorami PIMOT byli inżynierowie związani z motoryzacją. Potem dyrektorem został dr Jaszczyński, wcześniej prorektor ds. dyscyplinarnych na Politechnice, zasłużony członek partii, który chciał robić karierę polityczną. Na szkolenia polityczne przychodził pułkownik Dyszys – szkolenia z zachowania tajemnicy. Podejście Dyszysa do słuchaczy – stosowane metody. Boh. jeździł na targi i nigdy nie składał raportów z odbytych tam spotkań. Pisał tylko sprawozdania techniczne. Boh. nie mógł mówić, jaka jest struktura PIMOT i czym się zajmuje. PIMOT badał także pojazdy wojskowe, ale boh. w tym nie uczestniczył. W działach wojskowych zachowywano ścisłą tajemnicę. Przy wejściu na teren zakładu nie robiono rewizji.
[01:54:20] Boh. będąc na Targach Poznańskich miał wytypować odpowiednią aparaturę. Potem rozważano, co warto zakupić – reakcja kierownictwa, które podniosło pominięcie aparatury radzieckiej. Boh. wrócił do Poznania nocnym pociągiem i skupił się na wybieraniu odpowiednich urządzeń. Potem zakupiono kilka sztuk, ale sprzęt był słabej jakości. Zakłady Kamaz kupiły w firmie MTS kosztowne stanowisko do skręcania wałów napędowych – specyfika badania. Przed uruchomieniem urządzenia trzeba było wykonać kilka istotnych czynności, ale Rosjanie mieli problemy z zachowaniem procedur i zniszczyli siłownik. Postanowili więc skonstruować taki sam, który jednak zatarł się po sekundach pracy. Boh. jako przedstawiciel firmy MTS pojechał do fabryki Kamaza – refleksje na temat rosyjskiej techniki.
more...
less